Dagens träning

Idag har jag haft skällträning med både Jackson och Lakrits var för sig.

Lakrits var först ut. Han skötte sig utomordentligt bra och skällde nästan ingenting på amstaffen och en annan hund som hade freestyleträning. Därför fick vi vara med. Lakrits lärde sig att snurra åt andra hållet (kunde snurra ett håll sedan innan), gå sick sack mellan mina ben samt gå fot på höger sida (kan på vänstar sida sedan innan). Fast att en av de andra hundarna var rätt så skällig så svarade Lakrits inte utan hade full fokus på mig! Helt plötsligt kom det en typ av vallhund springandes lös från ingenstanns. Hon sprang mitt bland oss som var på kursen och kom inte när ägaren ropade. Lakrits skällde inte och tittade inte ens på henne! Helt otroligt! Han drog dessutom inte kopplet! Jag är verkligen stolt över både honom och mig!

Jackson fick vara med på eftermiddagens rally-lydnadsträning. Han var dock inte med på själva kursen utan vi skulle endast närma oss försiktigt. Han klarade att stå ca 3 meter ifrån en ridgeback (han absoluta hatobjekt till hund...). han skällde dock mer än vad Lakrits gjorde men sen är han inte lika långt fram i träningen som lillebror. Jackson uppträdde oxå över förväntan och jag är så glad! Dessutom hoppar han nu helt plötsligt upp på stenar på kommando, något han inte gjort tidigare! Allt detta beror på klicketrtäning och lite köttbulle och korv i fickan!

Natalie sa att vi nu är väldigt nära målet (främst med Lakrits) så nu kommer det nog inte bli mer skällträning med henne =( Vi klarar oss på egen hand nu. När jag ser tillbaka till januari i år, hade jag aldrig trott att killarna skulle kunna vara så här nära andra okända hundar utan att skälla! Och dessutom kunna vara med på en kurs och samtidigt kunna uppföra sig! Helt otroligt! Mycket tålamod, envishet och att vara konsekvent har verkligen lönat sig! Tack Natalie för all hjälp (och mina 1000 frågor....)!!!

Till hösten kan nog Lakrits äntligen vara redo att börja en agilitykurs! Kravet är ju att han ska kunna vara lös och uppföra sig bland andra hundar....

Det som dock förstör vår träning lite är att jag ställer ut dem. Jag älskar verkligen utställningar så jag vill inte göra ngt uppehåll i utställandet. Det får jag dock sota för eftersom killarna tar något steg tillbaka efter varje utställning. De skäller som idioter eftersom det är en mkt stressig miljö med andra hundar överallt. När de tillslut tystnar så är det inte något positivt. Detta kallas för floading (tror det stavas så) och hunden blir passiv, något som man INTE vill uppnå. Hunden är då så trött av allt obehag att han inte orkar skälla mer.

Har anmält båda till Stora CC men undrar om jag inte ska skita i det och bara ställa på söndagen istället....har inte riktigt bestämt mig än.

Här är Lakrits, glad i hågen och på väg till dagens träning:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0