Mums med kantareller!

Idag köpte jag lite kantareller eftersom jag vill lära Lakrits att markera (sätta sig ner) för dem när vi är i skogen. Jag försöker nu träna in detta med hjälp av klickerträning. Jag börjar nu med att få honom att förstå att jag vill att han ska nosa/markera för just kantarellerna. Kantareller, champinjoner, körsbär och potatis lades upp i plastmuggar. När Lakrits nosar i muggen med kantareller klickar jag = godis. Han börjar nu förstå att det är kantarellerna han får belöning för. När han fattat detta solklart ska jag lära honom att sätta sig ner vid muggen med kantareller. Sedan ska jag gömma kantareller i lägenheten och be honom söka upp dem. Varje gång han gör rätt klickar jag. När detta moment sitter ska jag gömma kantareller ute på gården sedan i skogen.....Det är en lång process men chi den som ger sig! Dessutom ett perfekt sätt att låta sin hund jobba för sin mat!

När är det nu man kan hitta dessa underbart goda svampar i skogen? På hösten?


De olika muggarna.

Inte vet jag om det  är riktigt så här man lär in kantarellsök men testa kan jag ju.....

Kommentarer
Postat av: Momo

Toppen, inte illa med en kantarellmacka och en kall olsner! Ring Bitte, hon e absolut fantastisk pa att hitta kantareller. Ser dem "litet from ovan" da hon e ute pa ridtur med sin islandshast Borkur.

2010-06-15 @ 19:17:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0