Nya rasstandarden!

Nu är äntligen den nya rasstandarden för chihuahua översatt! Jag vet med mig att domare redan i maj (Hässleholmsutställningen) börjat döma efter den nya standarden. Då blev en lh merle diskad då detta är ett diskvaliserande/allvarligt fel.

Här följer ett kort utdrag ur standarden och nedan länken:

Chihuahua är ansedd som den minsta av världens raser och har

fått sitt namn efter den största av Mexikos delstater, Chihuahua.

Man antar att dessa hundar levde i vilt tillstånd men att de vid

tiden för toltekernas civilisation infångades och domesticerades.

Avbildningar av ”techichi”-hundar som levde i Tula användes som

utsmyckning på stadens hus. Dessa små statyer har stora likheter

med dagens chihuahua.

Rasen ska ha en kompakt kroppsbyggnad. Av mycket stor betydelse

är den äppelformade skallen och att rasen bär sin måttligt långa

svans mycket högt, antingen böjd eller i en halvcirkel med spetsen

pekande ned mot ländpartiet. 

Chihuahua skall vara kvick, alert, livlig och mycket modig. 

Nospartiet skall vara kort och sett från sidan rakt. Det skall vara

brett vid ansättningen och smalna av mot spetsen. 

Idealvikt: mellan 1,5 och 3 kg.

Dock tolereras hundar som väger mellan 500 g och 1,5 kg.

Vikt under 500 g eller över 3 kg är diskvalificerande.


Läs hela standarden här: http://kennet.skk.se/rasinfo/pdf/FCI218.pdf


Det jag fetmarkerat är sådant som jag lägger stor vikt på. Doch är det HELHETEN som är viktigast, tycker jag. Färgen merle är defenitivt oacceptabel i mitt tycke.


                                                 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0