Tandborstning

Sedan Mr Jackson fick dra ut sina bissingar har jag börjat att borsta tänderna på hundarna. Det har inte varit lätt men de börjar vänja sig. Innan jag hade Lakrits försökte jag att borsta Jacksons tänder men han sprattlade så mycket att jag inte klarade det själv. Det behövdes i princip en person som höll honom, en som bände upp gapet och en som borstade. Tänk att en hund på bara 2 kg kan vara så stark och hal som en ål att tandborstning var en riktig utmaning! Nu har jag gett mig f*n på att det ska funka! Nu funkar det helt ok, hundarna gillar det inte men stretar inte mot så mycket. Jag borstar 1-2 ggr/vecka med en TePe barnborste. Jag använder ingen tandpasta utan bara vatten på borsten och sköljer borsten noga mellan varje hund. Jackson har så fina vita tänder nu så jag vill att de förblir vita. Lakrits är vita men har lite gult (tandsten) längst in på kindtänderna men det börjar sakta försvinna allteftersom jag borstar. Jag borstar lite i taget och berömmer mycket och ger godis i mellanåt. Lakrits har börjat förstå att tandborsten innebär godis....han är duktig! Jackson får jag kämpa mer med men jag klarar av honom själv nu så det i sig är ju ett framsteg!

Kommentarer
Postat av: Momo

Va bra, duktig Matte och duktiga Vovvar!

Tank pa syraattackerna..... TePe's Compact Tuft ar oxa en mkt bra variant till TePe's Liten/Barntandborste, den har smalare borsthuvud.

Lycka till!

2010-10-14 @ 22:10:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0