Chihuahuan störst men minst!

Visste ni att Chihuahuan är Sveriges största ras?! Detta kan man läsa om i rasklubbens tidning Chihuahuabladet, senaste numret.

2010 registrerades 2372 chihuahuor i SKK, 1223 korthåriga och 1149 långhåriga. Ca 10% fler än 2009. För första gången i SKK´s historia är chihuahuan största ras!

Detta tycker jag är kul men samtidiglt lite skrämmande. Tänk att utöver dessa registrerade tillkommer alla blandraser och alla insmugglade chihuahualiknande hundar! Ju större efterfrågan desto mer oseriös avel....Personligen är jag mot all form av blandrasavel. Visst förekommer det tjuvparningar men att man medvetet avlar på ostammade hundar eller blandar två hundar av olika ras är något jag inte är för.


Jag tror, precis som det står i Chihuahuabladet, att anledningen till att rasen blir allt mer populär är att man sällan har endast en chihuahua. Det blir lätt två, tre.....eller fler! Själv har jag två stycken och vill gärna ha fler! I alla fall en till! Sen påverkas väl folk av media där småhundar verkar vara mer populära än de större raserna.

För Er som äger en rensasig chihuahua och inte är medlem i raskluben, bli medlem och stöd din ras! Är man medlem i Chihuahuacirkeln får man den trevliga tidningen Chihuahuabladet några gånger om året! Där finns mycket trevlig läsning! Man kan dessutom själv skicka in artiklar till tidningen (medhjälpare sökes ständigt). Jag har själv skrivit två artiklar, en om att resa till USA med hund och en om Storegård hundpark.


Tre små chihuahuavalpar som snart skall registreras hos SKK.
e. Enbacken My-Black-Sweet "Lakrits" Patella ua. CACIB, CK, genomfört MH
u. Hammarbäckens Geena Davis "Kelshy" Patella ua

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0