En akut utryckning

I söndags fick jag göra en liten akut utryckning till Nina S vars chihuahua Quinnie hade en full analsäck. Stackarn hade så ont och säcken var verkligen full! Jag klämde försiktigt men ändå sprack det. Jag sköljde rent med NaCl och nu får jag bara hoppas att det läker fint så Quinnie slipper ett besök hos veterinären. Hon viftade på svansen efteråt så det verkade som om hon tyckte det var skönt men jag kan inte säga att jag var särskillt populär efteråt.....

Det verkar som om det är ett vanligt problem bland chihuahuor, att analsäckarna blir fulla och spricker. Jag vet flera chi´s som fått säckarna bortopererade. Mr Jackson får fulla säckar ca var 3:e månad men jag har koll på dem och tömmer när jag känner att de fyller på sig och när han visar symtom. Det kan gå väldigt snabbt och vips har de spruckit och så har hunden otroligt ont och måste till veterinär. Jackson kasar rumpan i marken och vill nafsa sig i baken eller krystar mkt utan att det blir resultat....då vet jag att det är dags igen. Tack och lov har vi sluppit åka till veterinären än. Man ska dock inte tömma i förebyggande syfte har jag hört eftersom de då fyller på sig snabbare?

Detta var inte första gången jag fått agera veterinär och "operera". Sheltien Holley hade problem för ett tag sedan och jag hjälpte henne till en besvärsfri vardag igen. Även mammas hund Jackie har fått vara min "patient". Kanske borde jag satsa på veterinäryrket istället? =)

Faktum är att jag börjat få lite tankar om att jobba med djur. Att den tanken inte slagit mig tidigare....Jag har hört att en leg. sjuksköterska bara behöver komplettera med någon enstaka kurs och sedan kan jobba som veterinärassistent. Jag googlade detta lite snabbt men hittade ingen bra info om detta. Vet ni var jag kan finna info om detta eller hur jag går tillväga så lämna gärna en kommentar! Jag har mejlat Malmö Djursjukhus om detta samt en liten förfrågan om jobb och hoppas nu på svar...


Micro har opererat bort sina analsäckar och är nu besvärsfri!


Kommentarer
Postat av: Bibi

Ja jag går och får nasses analsäckar tömda av hon som även klipper hans klor var 14:e dag...och då är de fulla...ja veterinärassistent verkar vara drömjobbet om man älskar djur...tack för en fin blogg.

2011-04-18 @ 08:43:50
Postat av: Annica

Har också problem då och då med min dvärgpudel och hans analsäckar. Tycker inte jag får ut allt när jag trycker ytligt men såg något youtube klipp hur veterinärerna brukar göra (inifrån). Ofta får han problem med analsäckarna när han inte har fast avföring under några dagar men efter foderbyte upplever jag det som bättre. Hur trycker du? Spolar du också analsäckarna som de gör hos veterinärern?



Köpte din rosa vagn du brukade ha och åka inlines med och har sedan dess följt din blogg som är väldigt intressant :-)

2011-04-18 @ 12:52:20
Postat av: Jenni

Bibi: Töms Nasses analsäckar var 14:e dag? Det var ofta!



Annica: Jag vet faktiskt inte hur veterinärerna gör. En bekant till mig som fött upp pudlar i alla dess storlekar, lärde mig hur man tömmer och sedan har jag gjort det själv på hundarna. Jag klämmer likt en finne, inåt och uppåt. Tar det försiktigt så säcken inte skall spricka ifall den är knökfull men tyvärr sprack den på Quinnie då det gått långt på henne och redan blivit hårt i konsistensen, då spricker det lättare. Om det behövs tar jag en steril spruta och sköljer rent med NaCl efteråt.



Jag kan inte koppla Jacksons problem till vilket foder han får eller hur hans mage är. Båda mina hundar är väldigt sällan dåliga i magen men Jackson säckar bara fyller på sig helt plötsligt och jag kan inte se något samband med mat eller dyl. När de är riktigt fulla kan han ligga och sova för att plötsligt rycka till som om han blivit skrämd, och nosa sig i baken.



Vad kul att Ni båda gillar min blogg! =)

Hur har det gått med vagnen Annica, har du kunnat laga hålen mina hundar orsakat? Jag har en ny vagn ny, en ljusblå som används flitigt! Det verkade som om din pudel gillade vagnen direkt, han fattade att det var hans åk med en gång!



/J

2011-04-18 @ 16:35:07
Postat av: Annica

Jenni:

Jag har lagat hålen så att de inte längre syns. Gjorde något liknande av vad du tänkt dig med lappar på sidorna - har man inte sett hur originalvagnen ser ut så tänker man inte på det :-)



Vi använder den flitigt när vi ska gå längre sträckor och där det då även kan vara mycket krossat glas och annat skit på marken (vilket vissa områden i Malmö har extra mycket av :-( ). Min lilla hane lägger sig t o m ner och vilar med huvudet på en kudde som ligger över vagnens framkant. Varför sitta om man kan ligga?!



Använder också vagnen när jag är på gymmet där han känner sig trygg att ligga bredvid i vagnen och därmed slipper smuts och drag från golvet. (Det är ett litet gym så jag får ta in vagnen och vovven :-D )



Visst folk tittar lite konstigt och går mina föräldrar med skäms de ibland också när folk tittar - "Hundar har ju ben att gå med!" Jovisst, men när det är fullt med glassplitter överallt eller när det plötsligt börjar regna och man har långt hem och vovven är blöt och kall så är det skönt att ha en vagn. Jag har burit han innan i dessa situationer och nog för att jag är stark och klarar 5kg men längre sträckor blir man trött och det är inte lika bekvämt heller tycker min vovve som att ligga fritt i vagnen.



Min vovve har fina muskler på bakbenen och dem har han trots 11 år på nacken och det är för att jag faktiskt låter honom gå väldigt mycket. Men i och med att vagnen är så lätt att köra med en hand har jag den med mig när jag vet att det är ostadigt väder, vi går långt eller det är glas på vissa ställen som vi ska ta oss fram igenom. Ingen big deal och skönt för oss båda om vi behöver använda den!



Nu har du fått mkt reklam men det är vagnen faktiskt värd med tanke på vilken nytta vi har av den! (trots att den är rosa och min vovve är en hane ;-P )



Oj det blev mycket text... nåja ha en trevlig påsk!

2011-04-19 @ 13:14:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0