Träningsvärk

Idag har jag lite träningsvärk i benen och Lakrits verkar också lite trött. Det blev en del motion för oss igår. Först en tripp till Lund där vi strosade omkring på gågatan och fönstershoppade, tog en lov runt Domkyrkan och runt kulturen sedan hem för att sola en stund på balkongen. Jag somnade i solen och vaknade en timme senare och såg ut som ett stoppljus i ansiktet! Lakrits hittade som vanligt en konstig plats att ligga på. Han la sig på hyllan under bordet. Där kunde han ligga i skuggan men ändå få liiite sol på sig samtidigt som han hade full uppsikt på vad som händer i området. Han är för rolig denna hund! Han är mer som en katt med tanke på sina val av sovplatser (fönsterkarmen, soffryggen, stolar, bord....).



På kvällen var det dags för agilitykurs och jag är imponerad av Svarteman! Han är så duktig och jag måste skryta och säga att han är bäst i gruppen! Instruktören sa att han fick en guldstjärna i kanten!! Lakrits klarade alla hinder och gjorde banan snabbast fast han är minst i sin grupp (störst är en storpudel). Han kan koncentrera sig och vara lös på apellplanen fastän det är hundar överallt (detta trodde jag aldrig att mitt lilla skällmonster skulle klara av). Dock sprang han fram två gånger till en Jack Russel i gruppen och skällde ut denna stackars hund men det var payback från förra gången då den gjorde samma sak mot oss.... Jimmy följde med och fotade lite och äntligen fick han se hur duktig Lakrits är. Så kul att Jimmy ville hänga med, jag behövde inte ens tjata!!  Lakrits hoppar så högt ser jag på bilderna! Instruktören Katarina sa att han hoppar väldigt högt och ändå står hindret på 30 cm vilket är högre än Lakrits mankhöjd. Lakrits klarar att hoppa 55 cm utan att riva hindret men då går det inte så fort. På långhindret (där han ska hoppa långt istället för högt) skall han klara att hoppa två plankor (small) men han klarar minst tre.

Det vi skall träna på till nästa vecka är slalom, vilket han kan men inte självständigt. Jag måste visa honom med handen men nu ska jag börja visa honom med kroppen/axlarna. Sen ska vi träna mer på däcket då han i mellanåt fuskar och hoppar mellan däcket och ställningen. Det han måste lära sig allra mest är att inte springa fram till andra hundar när vi tränar men det vet jag inte hur jag skall klara av att träna när vi tränar själv. På kursen är det hundar överallt och då vänjer han sig men när vi tränar själva är det oftast bara vi på klubben och kommer det någon så lär den hunden bli utskälld direkt om jag inte hinner se den före Lakrits....


Jag är koncentrerad och Lakrits sitter snällt och väntar medan jag ställer mig framför hindren för att ge komandot "hopp".


Lakrits hoppar över långhoppet. Han är nära mig och vi måste öva på att han skall klara av att arbeta längre från mig. Konstigt nog går det bättre när han är på min högra sida.


Lakrits in action!






Se så högt han hoppar. Han är en bra bit över pinnen som är inställd på 30 cm...


Me and my Svarteman!


Jag får instruktioner och lyssnar koncentrerat.....Lakrits ser ut som en papillon med sitt "slör" från öronen....




Jimmy och Lakrits, mina darlings! Lakrits ligger på komando, husse har ju köttbulle i fickan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0