Till er uppfödare/avelskunniga

Jag har en vän vars lilla vavvatik precis fått valpar. Valparnas mamma var innan hon födde inlagd hos veterinär för att hon hade kalciumbrist och Ph-rubbning i blodet. Nu är valparna här och imorgon skall antagligen två av valparna få en amma för att mamman skall få lite vila. Det blev fyra valpar.

Kanske är detta en dum fråga?
En annan kompis till mig har en vavvatik som skall valpa om ca en vecka. Kan man ta de förlösta valparna och lägga till de till den dräktiga tiken och se om mjölken rinner till? Jag har hört att detta kan gå. Det jag funderar över är om detta nu skulle fungera, är det inte farligt för de valpar som finns i magen? Jag tänker så här: när ett människobarn ammar så frisätts vissa hormoner som gör att livmodern kontraheras, drar ihop sig. Kanske är det samma hos hundar? Då kan det ju vara farligt för de ofödda valparna då livmodern kanske drar ihop sig och förlossningen startar en vecka för tidigt vilket gör att de valparna kanske inte klarar sig?

Nu blev det kanske rörigt men hoppas ni förstår....Lämna gärna kommentarer/synpunkter!


Valparna ur tikens förra kull. Dessa är idag två år och fulla av liv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0