Valpning (varning för läskiga bilder!)



Ja, vilken dag/natt/morgon....

Igår fyllde jag år och det var ingen rolig dag med migrän....jag tror i alla fall at det var det då min mamma har det och jag reagerade väldigt på ljus och såg fläckar framför ögonen typ...Jag skulle ha jobbat natt men sjukanmälde mig och låg hemma och kurerade mig på dagen och tur var väl det för på kvällen var det en liten vovve här som fick värkar så i morse tittade det ut fyra små puppisar! Tyvärr var en av dem missbildad och fick somna in... Så nu har jag en trött mamma med två döttrar och en son som nannar sött här brevid mig. De piper och de smackar, myser med mamma och bara har det bra! Jag måste säga att detta var en fantastisk upplevelse att (ensam) få hjäpa dessa underverk till världen! Jag har varit med på valpningar några gånger tidigare men aldrig själv haft koll på det. Allt skedde hur smidigt som helst och hon visste precis hur hon skulle göra. Visst är det konstigt hur en hund som aldrig har haft valpar förut, vet hur hon ska ta hand om de små och hur hon ska göra när de anländer? När ingen berättat det för henne??


Överst tik 3 (född som tik nr 3 men är nu nr2.)


Valparna är födda på dag 58 med samma födelsevikt på 154 gram. Den missbildade vägde 127 gram.


Tik 2, grå med tan och vitt bröst.


Hanen, grå med vitt bröst och vita fötter.


Tik 1 grå med vitt bröst och vita tassar.


Den missbildade valpen var en tik. Den föddes normalt men hade hela tarmpaketet + levern utanpå magen. Jag förstod direkt att denna söta lilla vovve inte skulle gå att rädda men jag ringde Djursjukhuset för att rådfråga ändå. Svaret var vad jag misstänkte och lilla tiken fick somna in. Hon vägde 127 gram och var pigg som en mört men med sin missbildning som inte går att åtgärda fanns det ingen framtid för henne. Hon andades och kravlade omkring med tarmarna hängandes =( Hon letade efter mammas tutte....En sådan liten valp går inte att söva och därmed inte att rädda. När tarmarna börjar torka sa sköterskan i telefonen att detta gör väldigt ont. De började torka redan efter ca 10 minuter. Det var väldigt otäckt att se denna valp, det är absolut något man inte kan förbereda sig inför. Mamman förstod att något var fel och protesterade inte när jag tog valpen ifrån henne. Om jag tog någon av de andra så protesterade hon hej vilt....När jag såg valpen så fick jag en känsla av panik och sa högt: "nej nej nej!!" Fruktansvärt men så är livet....

Här kommer bilder på den missbildade, de är lite obehagliga så scrolla INTE ner om du ej vill se....




















En tik. Fullt utvecklad i övrigt och lika stor som sina syskon fast med mindre hull. 127 gram.








Kommentarer
Postat av: Lena

Oj då var det tänkt att det skulle hända nu när du passade henne? Vems är tiken. Så synd på den lilla valpen. Åker man inte in och avlivar den eftersom det som ssk sa skulle göra mycket ont på valpen när tarmarna torkar? Är det Lindas tik?

Krya på dig.

2011-08-26 @ 22:31:40
Postat av: Fanny

sov sött lilla valpen <3



2011-08-27 @ 07:21:52
URL: http://melkerpug.blogspot.com
Postat av: Jenni

Lena: valpen avlivades.

Hon var beräknad till helgen men födde i torsdags (dag 58). Ja, det var plannerat att hon skulle föda hos oss.

2011-08-28 @ 12:18:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0