Heldag med dogsen!

Idag tog vi bussen till Angelica och sedan åkte vi till Kävlinge för att gå en sväng i skogen. Efter det tränade vi lite agility på Lomma brukshundklubb. Det var några månader sen sist vi tränade så både jag och Lakrits var lite ringrostiga. Lakrits gjorde en del missar men det var nog mest mitt fel. Jag kan aldrig bestämma mig vilken sida jag ska visa honom med. Man ska visa med vänster sida men för mig känns det mest bekvämt med höger....

Jackson hittade en näbbmus som gömt sig under en agilitytunnel. När jag lyfte på tunneln sprang den iväg och Jackson efter! Han fick tag på den och musen krek ock sprattlade. Jackson verkade nästan förvånad att han fick tag på den. När jag skrek "loss" så släppte han och musen var räddad. Den sprang in under en container. Jackson kunde inte glömma den och vaktade/spanade på den i nästan en halvtimme medan vi tränade agility.

Jag la även ett spår till Lakrits som klarade det trots det var lagt i två vinklar. Han kom dock lite på villospår när han hittade matrester som låg slängda på marken, men kom efter en stund på rätt "spår" igen och hittade belöningen (en korv) i slutet!


Lakrits väntar på bussen. Kallt som tusan ute så det fick bli overall även för denna lilla herre...


Mr Jackson hittade något som luktade gott på marken...


Jackson höll på att skada sig riktigt rejält idag! Mitt hjärta stannade men han klarade sig fint. Han såg lite chockad ut men skuttade på som ingenting efteråt så jag antar att det inte var så farligt....Jag höll nämligen på att lära Lakrits vippbrädan på agilityn och från ingenstanns kommer Jackson och springer upp på den! Eftersom han väger så lite så sjunker brädan inte ner. Jag fick tag i Jacksons kläder men det bromsade bara honom och han faller ner från brädan som är ca 1,20 meter över marken. Han landade på ryggen med en dov duns! Hade han ramlat på nacken hade det nog varit kört....Fy tusan vad läskigt! Han tittade lite chockat på mig men verkade vilja testa en gång till efteråt så han tog nog ingen skada av det. Skönt! Dessutom ska han ju inte ha några kläder på sig när han tränar eftersom de hindrar hans rörelsemönster men den lilla rackarn kunde helt enkelt inte vänta på sin tur...





Så här såg det ut när Lakrits hoppade lite hinder. Detta var första försöket på flera månader så en del missar blev det ju....dessutom snöade det så det var ju inte idealiskt för agilityträning.....





Angelica och Tindra har gått på 2 st agilitykurser på Lomma brukshundklubb. Jag och Lakrits har aldrig gått på ngn riktig hundkurs....det märks att Angelica och Tindra kan sin sak. De har dock inte heller tränat på flera månader.




Innan agilityn värmde vi upp med några kilometers promenad samt lite lek på klubben. Sen var musklerna varma och mjuka för lite träning i minusgrader:




 På vägen hem köpte jag en oxstrupe lika lång som Jackson som belöning för bra jobb idag. Det tyckte killarna var smaskens! Nu ligger båda två utslagna i soffan och tar igen sig.


Tindra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0