Blodspår.

Nu har jag varit i kontakt med Jorbruksverket ang hur reglerna är för att handha blod och lägga spår ute i naturen. Jag fick prata med en James Bonnet som har hand om detta (direktnummret till honom kan fås om ni önskar). Han sa att jag inte behöver tillstånd att lägga ut spår i skogen och att jag inte behöver tillstånd att använda blod från vilda djur. Perfekt! På tisdag planerar jag testa detta med Lakrits för första gången! Kanske kan Christel och Fille följa med då, kul!

Så här står det på jordbruksverkets websida:

Blodspårning

Jordbruksverket kan ge tillstånd till att du använder blod av livsmedelskvalitet för träning och bedömning av hundar för sökning efter skadat vilt.

Observera att du även måste ha tillstånd om du handlar blod i en livsmedelsbutik som du sedan ska använda för spårning.

Du får inte använda blodet förrän tidigast två veckor efter det att blodet lämnat slakteriet. Anledningen till detta är att varor som lämnat slakteriet ska kunna återkallas om till exempel mul- och klövsjuka eller svinpest spåras till djur som passerat slakteriet.

Det kostar 300 kronor att få ett beslut om tillstånd. Tillståndet gäller i tre år. Ansökningsblanketten finns till höger.

Du behöver inget tillstånd för att få lägga blodspår med blod från vilda djur. Men du får bara använda blod som kommer från djur som du inte misstänker är infekterade med sjukdomar som kan överföras till människor eller djur.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurprodukter/blodsparning.4.5aec661121e2613852800010670.html


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0