Mr Jackson och tandlossning

Jackson har tandlossning. I september 2010 drog jag ut några tänder på honom då de var jättelösa och han hade väldigt ont, så ont att han inte ville äta och minskade i vikt =( Han har stora rejäla VITA fina tänder (saxbett 6+5).
Det var alltså inte tandsten som orsakade hans tandlossning. När Jackson var runt året frågade jag uppfödaren om hans föräldrars tandstatus och de ska då ha haft bra tänder och inte tappat några (hur de är nu vet jag ej). I och med Jacksons tandlossning har jag sagt NEJ till parningsförfrågningar och gått i kastreringstankar men har nu ångrat mig. Jackson är nu tillgänglig till avel för passande tikar. Jag tänker så här: man ska se helheten på hunden. Jag kommer inte att säga JA till tikar som själva har tandlossning eller vars föräldrar har tandlossning och/eller tikar med svaga käkar och i övrigt dålig tandstatus. Man ska ju inte dubbla "felet" anser jag.

Jag diskuterade tandlossning och dess ärftlighet på chiforum.se och har kommit fram till att det eventuellt kan vara så här att Jackson har djupa tandfickor och detta kan vara orsaken till att han fått lösa tänder? Jackson har alltid varit dålig med maten (vanligt förekommande bland chi´s). För att han skulle äta äver huvud taget så har han fått uppblött torrfoder och ibland blötmat/burkmat. Den blöta maten lägger sig som en beläggning på tänderna och renar ju inte som torrfoder gör. Detta kan ju ha orsakat att bakterier växt till i hans eventuella tandfickor och orsakat karies som i sin tur orsakat infektion och tandlossning. Nu äter Jackson torrfodret som det är då jag ställer krav på honom och låter han i mellanåt kämpa för och förtjäna sin mat. Han tuggar torrfodret utan problem.

på chiforum.se fick jag även tips om några produkter som är bra för hundens munhygien. Dessa är gjorda i USA så jag ska se om jag kan hitta dem när jag är där i september (de är säkert billigare där än i Sverige...).
Länk till dessa finner ni här:
http://www.petster.eu/se/art/tropiclean-fresh-mint-mun-skum.php
http://www.petster.eu/se/art/tropiclean-clean-tandgeleskolj-i-ett.php
http://www.parma.se/oron_mun_klo/?pageNum=3

Så nu är Jackson tillgänglig i avel igen och ni som är intresserade av att låna honom till passande tik är välkomna att höra av er. Smaken är som baken (=delad) och jag anser att man ska se till helheten och jag tycker att Jackson kan tillföra mycket trots sin tandstatus. Som exempel tycker jag mentaliteten är mycket viktigare än tandstatusen och Jackson har underbar mentalitet!  Andra fördelar han har förutom sin härliga personlighet och mentalitet är: väl ansatta öron, mörka fina stora ögon, utmärkt pälskvalitet, den perfekta vikten 2,2 kg, stängd fontanell, patella ua, bra bröstkorg, välburen svans......etc etc. Han fungerar dessutom bra ihop med alla hundar och är ingen bråkstake fastän han har hög rang. Han hälsar artigt på andra småhundar. 



Jacksons dotter Agnes född 2009-07-16 (ca ett år på fotot).

 
Jackson -Chi Dogomania reg nr. S55182/2007 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0