Fästingmedel

Jag såg ett fästingmedel på Ica Maxi till hundar och katter. Det är ett spray som man sprutar över djurets päls. Kan detta verkligen vara bra? Och fungerar det? Någon som testat? Det var en svart sprayflaska som kostade 159 kr. Jag kommer dock inte ihåg vad det hette. Frontline har jag använt tidigare men det känns inte bra att använda nervgift. Och de här halsbanden man köper på Apoteket vågar jag heller inte använda då de kan frigöra allt "gift" på en gång när de blir blöta och då kan hunden bli sjuk eller kanske dö (detta sa en veterinär till mig).  Fixodida låter ju bra. Det är det naturliga pulvret man lägger i maten. Det borde fungera på Lakrits som äter varje dag men för Jackson som krånglar med maten vet jag inte....då får han inte i sig det kontinuerligt...

Vilket fästingmedel använder ni?? Kan detta spray från Ica Maxi vara ngt att testa??

Kommentarer
Postat av: Annica

Hej,

jag använder Frontline till min dvärgpudel. Har inte märkt något på honom att han skulle reagera dåligt på det. Har däremot hört talas om andra nervgiftmedel som hundar reagerat på genom att plötsligt börja naffsa och hugga i luften precis som de ser saker som inte finns. Är rätt säker på att det var Expot som medlet hette som jag hört dåliga saker om. Men som sagt har inte märkt något på min hund som använt Frontline i 8 år nu. Dock vet jag inte om "Frontline Comp" är likadant då jag inte gått över till detta "nya" ännu.



Vissa säger att bärnstenshalsband har hjälp och har också hört om det man strör över maten. Varför jag inte använder detta är för att jag inte är 100% säker på att dessa är lika effektiva som Frontline. De flesta som har pudlar låter sina hundar vara nästan rakade och inte ha nämnvärt mycket päls på sig. Tycker detta är synd då pudlar med lite mer päls som är formklippt gör sig bättre anatomiskt och blir mer ståtliga. Min vovve är som sagt inte kortklippt och därför vågar jag inte gå över till dessa alternativa metoder då det är relativt svårt att kolla hans päls efter fästingar varje gång man är ute. Dock så skummar jag igenom den varje gång vi har varit ute och tack och lov att han är aprikos så brukar jag se de små äckliga svarta krypen då även dessa har svårt att komma ner till huden på honom.



Frontline är inte 100% säkert och jag har hittat fästingar som satt sig fast första veckan medlet satts på (ska sprida sig över honom på 24h men som sagt inte så effektivt). Men att inte ha något medel alls är tyvärr ingen chansning jag vill ta då vi är ute ofta (5ggr/dag).



Vet bara det att fästingar kryllar det av i Malmö. Har upptäckt att de älskar att vara i barrbuskar så dessa undviker vi definitivt att gå nära!!! Samt högt gräs... Lövbuskar är jag inte lika rädd för då jag inte märkt något från dessa.



Nu är det dax för en tur igen ute i det vackra vädret. Apropå värmen och hur den kan påverka hundar så kan jag rekommendera att köpa en handfläkt. En sådan har jag alltid med mig i väskan till räddning för både vovven och mig mitt på dagen.



Ha det gott!

2011-06-13 @ 13:39:06
Postat av: Anonym

Shootag - http://www.fastinghalsband.se/shoo-tag-hund-mot-fasting.html - Andra året vi använder det nu och inga fästingar hittills.

2011-06-13 @ 14:34:33
Postat av: Jenni

Annica: Frontline är bra, jag har testat men eftersom mina killar simmar mkt på somrarna så förlorar jag effekten. Dessutom gillar jag inte tanken vid att det är ett nervgift....



Ska kolla vad den här shootag är för något...



Kul att du tittar in här lite då och då!

2011-06-14 @ 20:15:57
Postat av: Jenni

Jag har nu sett att Espree har ett sprat som man sprutar över pälsen som är mot fästingar och andra äckliga kryp så jag ska nog testa detta. Ska kolla i zoobutiken på måndag om de har detta spray. Jag tycker ju att Espree´s schampoon och balsam är jättebra så varför inte testa detta?

2011-06-26 @ 05:02:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0