Vilken klass?

Jag hade en diskussion med Ina härom dagen ang vilken klass lilla Puma skulle anmälas i. Det slutade med att vi anmälde henne i juniorklassen. Det är nämligen så att vid en viss ålder så kan man välja bland tre klasser att anmäla till utställning. Se nedan:

Juniorklass - 9-18 mån
Unghundsklass 15- 24 mån
Öppenklass 15 mån - tills hunden är champion

Om jag inte minns fel kan man få cacib från och med unghundsklass men ej i juniorklass. Dock kan man endast få cacib på internationella utställningar. Rätta mig om jag har fel...

Puma är den 16 juli (Tvååker utställningen) ca 15 1/2 månad vilket betyder att hon kan gå i en av ovan nämnda klasser. Hon är född 30 mars 2010.

Vilken klass är bäst då? Jo, har du en hund som är sen i utveckligen så bör du anmäla till juniorklass. Har du en hund som är mer normalt utvecklad för sin ålder, anmäl till unghundsklassen. Har du en hund som utvecklats tväldigt tidigt i kroppen så kan det vara en fördel att anmäla till öppenklassen. Tänk dock på att i öppenklassen är konkurrensen mycket större då alla vuxna hundar tävlar i denna klass -ända tills de har blivit champion (alltså fått 3 cert, varav det 3:e certet efter de fyllt 2 år).

Lakrits är i motsats till Puma väldigt tidigt utvecklad (vilket många av hans valpar även visat sig vara). Han anmälde jag till öppenklassen så fort jag kunde i princip (lite beroende på vilket utställning det var oxå). När han var ett år var han helt färdigutvecklad i kroppen och när han var 1 1/2 var all päls helt på plats! Mentalt sett så var han som en valp tills han var 2 1/2 år. Nu är han betydligt lugnare....men den otroliga energin kommer fram när det är träning som gäller!

För att se skillnaderna hur hundarna utvecklats så se på Puma jämfört med Lakrits nedan:


Puma 2 juni 2011 - 14 månader gammal. Många på utställningen trodde hon var en valp...


Lakrits ca 4 månader (Malmö Valp).


Lakrits ca 1 1/2 år och fullt pälsad! Han har ökad lite i vikt sedan dess men det är bara i muskler!



Här lite utställningsbilder, kort jag tagit genom åren:


Noa på Malmö Int 2011. handler Lorettah Gyllenbrodd






Edith Piaff


Enbacken My-Black-Sweet på MyDog 2011


Lakrits BIR valp 4-6 mån på Malmö valp 2008


Lakrits i Quupolen Hässleholm februari 2009


Shelby Quupolen 2009


Mr Jackson på malmö Int. en 4:e plats i öppenklassen.


Mr Jackson 2009


Avslutningsvis vill jag rekomendera www.rytterlings.se där kan man hitta i stort sett alla inofficiella utställningar i Sverige. Det är bra att börja träna sin vovve på inoff. utställningar så den hinner vänja sig vid miljön innan det blir "på riktigt".

Kommentarer
Postat av: Anna

Kul att få se bilder från utställningar :)



Din lille lakrits är helt bedårande

2011-06-09 @ 19:16:40
URL: http://chisarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0