Mannen som talar med hundar

Jag har känge tänkt att skriva om denna man men inte riktigt vetat hur jag ska formulera mig. Mannen som talar med hundar Cesar Millan. Nyligen dök det upp en tråd på forumet www.chiforum.se om Cesar. Man kan läsa en artikel i tidningen Hundens Värld om Cesar. Artikeln är helt klart vinklad men läsvärd! http://issuu.com/hundensvarld/docs/hvnr2_2011xxl?mode=embed&layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Flight%2Flayout.xml&showFlipBtn=true 

Jag håller med artikelns skribent i mycket av vad han skriver men inte i allt. Personligen tränar jag endast med positiv inlärning och använder mig mycket av klicker och gott godis (ngt jag lärt mig av hundpsykologen Natalie Nyberg). Jag kommer speciellt ihåg ett avsnitt av Cesar Millan när han skulle "hjälpa" en chihuahua som hette El Diablo. Denna chihuahua var agressiv och gjorde utfall mot andra hundar (och människor??). Cesars sätt att rehabilitera Diablo vara att utsätta honom för det han var rädd/agressiv mot. Cesar trängde in Diablo i ett hörn, under bord och stolar. Man såg klart och tydligt på Diablos kroppspråk att han bara ville ta sig därifrån. Cesar tvingade honom att acceptera situationen och underkasta sig. Detta är en metod jag absolut inte stödjer! Jag tycker man ska belöna hunden för minsta lilla positiva framsteg och låta hunden ta rehabiliteringen/inlärningen i sin takt. Här är klicken ett bra hjälpmedel!

Cesar använder sig även av löpband för att motionera vissa hundar han rehabiliterar. Detta tyckte jag i början var helt befängt! Varför inte motionera tillsammans ägare och hund, ute i naturen?! Men efter vidare eftertanke ändrade jag åsikt. I USA finns det olika typer av väderförhållanden. I vissa stater är det så otroligt varmt att det inte går att gå en längre promenad i området man bor i för att det helt enkelt är för varmt ute. Då kan ju löpbandet eventuellt vara ett alternativ om nu hunden uppskattar det...När vi var i USA i somras med Jackson fick jag ha honom i en bärväska eller i en pet stroller då det var stekhett på marken. Han kunde helt enkelt inte gå utan bara stod och trampade på marken och såg allmänt miserabel ut....därav förstår jag Cesars tanke med löpbandet. Det skall dock inte användas för att ägaren är för lat för att rasta sin hund på rätt sätt, tycker jag!

Cesar använer sig mycket av sitt kroppspråk och visar sin dominas tydligt. Detta tycker jag är bra. Han verkar vara en bra flockledare som är bestämd och konsekvent. Cesar verkar vara en flockledare som inte låter hundarna "sätta" sig på honom. Han belönar sina hundar (kanske inte tillräkligt dock....). Han är duktig på att tyda hundens signaler och han får bukt med många hundars/familjers problem. Men som sagt, jag gillar inte alla hans metoder.

Sen en annan sak jag funderat på: tänk så mycket vi skäller och "gnabbar" på våra hundar. "Fy" hit och "fy" dit. Jag har nu slutat skrika/skälla på mina hundar för att de skäller på andra hundar på promenaderna. Det hjälper ändå inte ändå utan medför bara en massa negativ energi mellan mig och hundarna. Jag försöker bara gå förbi den andra hunden utan att säga ngt och andas lugnt utan att stressa upp mig. Sköter mina killar sig så blir det en massa belöning och beröm. Har jag klickern med mig använder jag den och det fungerar, men bara om jag hunnit börja klicka i tid.


Läs artikeln jag länkat till ovan och bilda er en egen uppfattning! Se sidan 48-60.

Det är så mycket prat hur man ska uppfostra och träna sina hundar så jag blir helt yr! Man får väl helt enkelt plocka lite här och lite där och hoppas på det bästa....Positiv inlärning ska det vara i alla fall tycker jag. Hunden skall tycka det ska vara kul att träna och lära sig saker! Varför annars göra det?



Mr Jackson i sin stroller, USA Kalifornien sommaren 2010.



Kommentarer
Postat av: Natalie

Nu har jag läst artikeln och din blogg, du vet ju vart jag står i den frågan. :-) Jag tycker artikeln var bra och refererar hela tiden till forskning och påpekar olika saker i cesars avsnitt och hur man skulle kunnat göra det bättre och de tycker jag e bra.



Jag personligen tycker inte det finns något bra med Cesar även om en del saker han säger eller gör verkar logiska och fungera.



Man får hela tiden tänka på att det är tv och att det vi ser är det som säljer, vi vet inte hur mycket de klippt eller hur många av de hundar han arbetat med framför kameran som de aldrig visar för att han inte fått det resultat han önskat.



När det kommer till hans ledaregenskaper tycker jag inte alls att han e någon bra ledare, att styra med våld och hot är enligt mig ingen bra ledare utan snarare en tyrann.



För mig handlar det inte om hur ofta eller hur mycket han belönar, jag håller inte med något i hans sätt att träna hundar, kan dock hålla med om att många av de hundar han arbetar med verkar vara under stimulerade också.



Det som är så sorgligt är att USA har såååå många bra tränare, men så är det han som syns mest.



Jaja.. det är bara min åsikt. :-)



Kul att det går så bra med träningen för dig och killarna. Alltid lika kul att läsa om era framsteg.

Du får höra av dig en dag så får vi ta en promenad eller något.



Kram

2011-03-11 @ 00:23:45
Postat av: Bibi

Det är jag som lagt in artikeln i chiforum. Det finns både del I och II. Fattar inte folk som uppfostrar sina hundar med bestraffning. Har själv en chikille som heter Nasse som har fri uppfostran och är underbar..bara kärlek ...hela tiden..

2011-03-11 @ 15:32:57
Postat av: Jenni

Intressant kommentar natalie! Har inte ens tänkt tanken om att allt inte visar i TV. Det skulle vara intressant att veta hur många hundar Cesar inte lyckats med och om hundarna bara blir "rehabiliterade" för stunden eller över tid. Kanske faller de tillbaka när cesar inte är där?



Jag stödjer all positiv inlärning och det har givit resultat på mina hundar!



Natalie, jag träffas gärna med dogsen i veckan för en långpromenad eller så! Vi hörs, har skrivit till dig på FB.



Bibi: vilen del är det jag refererat till? vill gärna läsa båda delarna. Bra tycker jag att han skrivit hur man kan göra istället för Cesars metoder! Det är bra att han inte bara kritiserar utan även ger förslag på andra metoder!



/Jenni

2011-03-11 @ 19:20:07
Postat av: Bibi

Del I finns i januarinumret sidorna 50-59,

Del II finns i februarinumret sidorna 46-60

http://www.hundensvarld.se/



tack för en fin blogg med dina underbara vovvar.

2011-03-14 @ 13:19:42
Postat av: Jenni

Tack Bibbi. Ska läsa den andra artikeln/delen med. Kul att du tycker om min blogg!

2011-03-16 @ 18:18:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0