Vad ger du för foder till Din vovve?

Killarna har nu bytt foder från Royal Canin till Taste of the Wild. Deras nya foder kommer i en säck på 12,5 kg och kostar 600 kr så detta lär väl räcka året ut, minst!

Jag vill att mina älsklingar ska få bra mat av hög kvalitet! Jag vill att de ska äta så lite spannmålsprodukter som möjligt då detta inte är en naturlig föda för hundar. Spannmål används vad jag förstått, som utfyllnad i torrfoder och kan orsaka allergier och eksem.

Det finns en sida www.dogfoodanalysis.com som poängsätter en massa olika foder efter dess innehåll. Fodren kan få poäng 1-6, varav 6 poäng är det bästa. Taste of the Wild bison som jag nu ger mina killar, har fått 6 poäng i detta test.

Första ingrediens i ett foder bör ju vara kött, vilket det inte är i många foder. Det är vanligt att spannmål står som första ingrediens. Det man skall tänka på är att kött innehåller vatten och minskar i massa när det torkats och malts ner till fodret, vilket innebär att andelen procent kött i fodret minskar (tror jag förstått detta rätt nu). Därav är det ännu viktigare att kött står som första ingrediens på ett foder.

På dogfoodanalysis.com kan man läsa analysen på många foder. Dock finns inte alla olika sorter av samma tillverkare med. De redogörs i bokstavsordning.

Gå in på sidan och se om just ditt foder finns med!

Här är några exempel på de foder vi svenskar känner igen som är poängsatta:

1 poäng: Många av Hill´s, Eukanuba, Pedigree, Iams, Pro Plan´s foder. Även några Royal Canin.
2 poäng: Ceasars torrfoder (ni vet det märket som man ofta ser i burkmat). Några Hill´s. RC mini chihuahua 28 (även många andra av RC´s rasfoder).
3 poäng: några enstaka RC som tex mini puppy, Ceasar Millans foder.
4 poäng: Just a Wee Bit (ett foder jag köpt i USA, som Jackson älskade).
5 poäng: Tast of the Wild-fisk, Blue Wilderness (ett foder jag köpt i USA)
6 poäng: Orijen (flera sorter), Tast of the Wild (bison och anka), Blue Wilderness.


Mina killar med sitt nya käk!

Tast of the Wild har jag köpt av Linda Andersen. Om man hittar det i butik vet jag ej.


Kommentarer
Postat av: Lena

Har testat det men här var det ingen som ville smaka det ens.

2011-05-07 @ 10:12:38
URL: http://www.min.st/zimba
Postat av: Anonym

Det är 13.5 kg och kostar 600.

I min omkrets är det 5 chihuahua,1 amris, ,2amstaffar,9 pitbulls, 1 schäfer, 1 kines, 1 rottis, 2 ambullar som äter det och alla har men sett klara förbättringar på i päls och muskler, och deras matlust har blivit bra mycke bättre. Min ena pb tik sitter och dregglar haha och 6 pb valpar som är uppfödda på det från dag 1. Så av 22 vuxna och 6 valpar som äter det så är alla nöjda. Jag har säkert missat nån hund :-) men det va dom jag kom på nu som köper av mig.

2011-05-13 @ 10:52:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0