Med- och motgångar

I tisdags var det nära jag satte ut Lakrits på annons på blocket...! Usch, vad jag var besviken på honom! Det var jag i princip hela onsdagen också. Det kändes som om mina agilityplaner/drömmar gick åt helsike.....Lakrits har nämligen blivit riktigt ilsk på andra hanar och det är ett beteende som är svårt att få bort och ett beteende som absolut inte går att ha om man ska tävla i agility som jag plannerat med Lakrits! Tusan också!! Förr har han muckat gräl på nära håll, alltså när han kommit nära en annan hane och då har det oftast varit båda hanarnas fel men i tisdags flög han på alla hanar i vår agilitygrupp. En av dem helt ovetandes om att Lakrits kom farandes bakifrån....snacka om att jag fick skämmas för honom! Detta gjorde att jag valde att avbryta träningen för kvällen då jag tappade allt mod och all den härliga upprymda känsla som jag har inför varje agilitypass. Tyvärr var det sista gången på kursen och jag som planerat att visa alla hur duktiga vi är tillsammans och visa att vi tränat på fritiden, men nej allt slutade i en enda soppa....

Jag har dock en plan hur vi ska bli av med detta odrägliga beteende. Jag ska med Lindas hjälp, några starka och säkra hanhundar och en av Lindas kompisar träna hanhundsmöten på Storegård. Då jäklar Svarteman, efter vår "lilla lektion" kommer du nog aldrig vilja rusa fram till en främmande hane igen....!!!

Hur som helst, första varvet på agilitybanan gick hyfsat bra. Det var bara jag som gjorde fel och glömde planera hur jag skulle springa. Jag kom av mig lite vilket gjorde att Lakrits inte visste hur han skulle springa och hoppa, vilket ses i filmklippet nedan....Han börjar i alla fall få upp farten nu vilket är positivt!



I onsdags var det gemensam avslutning på Lomma BK för alla som gått kurser där. Vi gick tipsrunda, grillade korv och bäst av allt, vi fick testa på olika saker som man kan gå kurs i. Lakrits fick testa på lydnad, agility, spår och rallylydnad. Det var mist 30 hundar där och Svarteman skötte sig faktiskt riktigt bra. Lite skällande i början men sedan lugnade han sig. Rallylydnads-instruktören blev imponerad av att Lakrits var så duktig på rallylydnad fastän han aldrig testat förr. Hon tyckte att vi (jag och Lakrits) hade jättefin kontakt med varandra! Han gick fot hela tiden och verkligen lyssnade på sin matte och gjorde exakt vad jag beordrade! Sen fick vi testa på lydnad. Där blev instruktören och de i min grupp (alla var uppdelade i grupper om 4-6 personer) väldigt imponerade av att Lakrits hoppade så högt över lydnadshindret (de visste inte att han kan ännu högre...). Sen skulle de visa apportering. Lakrits blev tilldelad den minsta apportbocken klubben har, vilken var nääästan lika stor som Lakrits själv. När jag sa till Lakrits att ta den, plockade han glatt upp den och la den i min hand! Alla blev riktigt "impade". Sen ville han såklart ta tag i den största (som var mycket större än han själv) men den klarade han inte att greppa då hans lilla mun var alldeles för liten för att nå runt om! Lakrits verkligen älskar apporter! Han tycker om att få uppgifter. De tyckte att det var kul att se att även chihuahuor kan. Jag älskar att se deras ibland lite nervärderand blickar på mig och Lakrits förändras till en snopen min/blick då de ser vad vi kan! Så det så, chihuahuor kan de med! Så nu efter onsdagens framgång så kommer det inte på fråga att annonsera Lakrits på blocket då jag nu är en stolt matte igen!


Lakrits med sin egen lilla apportbock (som inte ens är hälften så stor som den han greppade i Lomma).

Så planerna inför hösten är nu att gå en kurs i rallylydnad för att förbättra vår kontakt och göra något som verkligen är positivt och skoj. Där ska hunden vara kopplad vilket passar oss utmärkt.... :/
Är  han dessutom framgångsrik på lördag då vi ska gå en spårintro kurs i Revingehed så kommer vi fortsätta med spår och kanske även sök i höst! Allt beror dock på när kurserna startar. Vi är i USA hela september och det är oftast då alla kurser startar...


Kommentarer
Postat av: Bibi

Min chihuahua Nasse är 4 år och hatar hanhundar och det är bara så så jag försöker undvika dessa hanar annars blir han vansinnigt. Ja det är jobbigt men inte så jobbigt så jag skulle vilja bli av med honom. Han är mitt allt ..chi är så underbara...

2011-05-27 @ 08:29:03
Postat av: Jenni

Bibbi: Jag skulle aldrig göra mig av med Lakrits då jag älskar honom så otroligt mycket men efter tisdagens träning var jag så otroligt besviken och ledsen på detta beteende. Det känns så tråkigt! Men jag har inte givit upp än! Vi får hitta andra aktiviteter att hitta på. Spår är både jag och lakrits intresserade av och där måste ju hunden vara kopplad så kanske kan jag träna upp honom så bra så vi kan tävla i detta istället (jag är en tävlingsmänniska.....).



/J

2011-05-27 @ 10:20:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0