Lös i magen

Lakrits har varit lös i magen i tre dagar nu. Första dagen kräktes han med och var lite låg till humöret men nu är han pigg  och äter med samma matlust som alltid så jag är inte så oroad. Det hela började med att han åt något ute som han genast kräktes upp. Det har nu hänt flera gånger att han gluffsat i sig gamla matrester som någon lagt ut. Alltid på samma ställe så nu går vi inte där mer. Jag har dragit ut både kyklingben och revben ur munnen på honom. Maltes ägare drog för en tid sedan ut ca 30 cm deg ur munnen på Malte, på samma ställe. Vilken idiot är det som lägger ut en massa matrester? Det kan ju inte vara fräsch mat eftersom Lakrits är "kass i kistan" i tre dygn och han är i princip aldrig dålig i magen! Jag blir rädd för att det kan vara råttgift i....

Lördag kväll kokade jag torsk och morötter till Svarteman för jag har hört att detta ska vara snällt för magen. Han åt det gladerligen och ville genast ha mer! Ris ska oxå vara bra men det hade jag inget hemma. Jag kokade 400 gram torsk så det räcker till några måltider till...

Har Ni några tips på vad man kan ge till en magsjuk hund? Det bara rinner av honom och fastnar i pälsen där bak och det är ju inte speciellt fräscht...

image description
Min pälkling...min lilla sjukling....

Kommentarer
Postat av: Elin

Babymat purre :)

2012-04-02 @ 13:26:04
Postat av: Elin

Babymat purre! :)

2012-04-02 @ 13:26:39
Postat av: Johanna H

BIOBAK finns att köpa i djurbutik. i alla fall har vi den på mitt jobb. Jag har alltid en burk hemma. den ska förvaras i kylskåpet när burken äe öppen. 150 gram kostar 99 kr och räcker länge.

2012-04-02 @ 17:23:27
Postat av: Lena

Diarsanyl använder jag när de är dåliga i magen. En pasta/salva man ger i munnen, kanonbra. Finns att köpa hos vet. Vissa apotek har det med. Det blir nästan direkt fastare. Det du måste tänka på är att han förlorar salter mm Vätskeersättning för barn är bra om han vill dricka. Först ska man ju vila tarmarna i ca 24 timmar. Sen börjar man med kokt fisk/kyckling med överkokt ris i små små portioner. Ges lite många gånger om dagen. Om han inte blir bättre hade jag gått till vet. Hoppas att han blir bättre snart.

2012-04-02 @ 19:20:25
Postat av: Johanna H

Med Biobak behöver hunden ej fasta. Den hjälper redan efter ca 3timmar och avföringen blir fast.

2012-04-02 @ 20:39:47
Postat av: Jennifer

Canikur - tuggtabletter som finns på apotek o hos Vet. hjälper magen att stoppa upp diarré.

Men generellt 24 timmars svält med vatten sen kokt grötris i små potioner ofta (kan blandas med kokt vit fisk eller rå köttfärs). Sen får man ju alltid hålla koll på hundens allmän tillstånd. Vill den inte ens dricka då finns det vätske ersättning, brukar funka att köpa en 10ml spruta o "tvångsvätska" dvs spruta in vatten/vätske ersättning i munnen.

2012-04-03 @ 16:34:46
Postat av: Nina

Stackars lilla Lakrits.. Diarsanyl brukar vi ge våra och det brukar gå över snabbt då. Håller tummarna för att han blir bättre snart!

2012-04-03 @ 16:43:39
URL: http://shelbyville.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0