Viltspår och anlagsprov

Igår var jag och Lakrits på Söderåsen och gick ett viltspår för Ingela Nilsson (jin-hundkurser.se). Ingela hade lagt spåret och jag hade ingen aning om hur det låg, hur långt det var och hur många vinklar det hade. Det var inga snitslar utsatta mer än där vinkelarna var (så att Ingeka skulle komma ihåg) Jag fick helt lita på Lakrits nos. Spåret låg över ett fallet träd, över en liten bäck som var ca en halv meter bred, rakt genom vinbärsbuskar (som jag såklart fastnade i), över en väg och över en massa sly. Detta stoppade inte Lakrits! Han hoppade som ingenting över både bäcken och trädet! Han tappade bort sig lite vid första vinkeln men han klarade hela spåret! Väl i mål så sa Ingela att detta var samma stäcka och antal vinklar som i ett anlagsprov. Hon sa att Lakrits var "skitduktig" och att hon tror att han kan klara ett anlagsprov! Snacka om att jag åkte därifrån som en riktigt stolt matte! Han har aldrig gått ett sådan långt spår innan och så klarade han det! Dessutom så klarade han det på 20 minuter och maxtiden var 30 minuter.

Idag fick jag ett mejl av Ingela där hon föreslog anlagsprov på torsdag eler fredag denna veckan så vi bokade in torsdag kl 16:00. Så nu är han anmäld och avgiften betald! Nervös är jag som tusan men vad gör det om han misslyckas, jag kan ju göra om det! Men tävlingsmänniska som jag är vill jag ju att han ska klara det.... Jag måste bara lära mig han signaler på när han tappat bort sig lite och då stanna så han fattar att han ska börja leta för att få upp spåret igen. Han har nämligen lite för bråttom ibland....men hans nos är det inget fel på, han vet precis vad han ska göra! Han började ju tom spåra redan vid bilen, innan han fått på sig spårsele och lina...

Om det bara inte har regnat för mycket eler blåser för mycket så har jag faktiskt hopp om att han/vi kommer klara det på torsdag. Igår var det verkligen optimalt väder: ingen vind och strålande sol men ändå lite fuktigt i marken.

Håll tummar och tassar för oss på torsdag!


Lakrits med sin belöning: en KONG fylld med falukorv....den gör mödan väl värd tycker Svarteman!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0