Fästinginvasion...

Idag var jag i Skabersjö med Angelica och labben Tindra. Det var fästinginvasion där. Herregud vad många fästingar vi plockade på Tindra under promenaden, minst 15 stycken som kröp omkring i pälsen. Jag plockade två var på mina killar innan jag tog ut dem ur bilen när vi var hemma igen och sedan ett x-antal till väl hemma när jag gick igenom deras päls....Fy vad jag hatar dessa "elakingar" till odjur!
 
Vi gick en bra promenad på små stigar i skogen och stannade till vid ett fallet träd där vi fikade. innan fikat la Angelica ett blodspår till Lakrits, efter mina instruktioner. Hon missuppfattade lite hur spåret skulle vara så alla vinklar kom väldigt nära varandra och jag kan tänka mig att spåret gick "över sig självt litegrann" i och med att det flyttar sig något med vinden. Lakrits klarade det ändå och stördes inte det minsta av att mammagrisen Jackson skällde konstant efter mig.....(han lät som en valp när han ropade på mig. Han har verkligen blivit mammakär på sista tiden...).
 
Även Tindra fick testa på och klarade det. Hon har inte tyckt om vilt innan och tyckt att klövarna varit lite läskiga men min älgklöve var spännande tyckte hon. Hon bar den tillbaka. Framsteg!
 
Vi bestämde oss för att träffas på måndag igen och då ska jag rita upp på papper hur Angelica ska lägga spåret så det inte blir missförstånd. Jag vill att det ska bli så likt ett öppenklass spår som möjligt. Dock ska ju ett sådant spår ligga i minst ett dygn (?) men 30-60 minuter får räcka för att det inte ska ta hela dagen.... Klarar Lakrits det spåret så ska jag anmäla till tävling. Tyvärr kan jag inte träna på skott men han är skottsäker så det borde inte bli problem. När jag gick personspår i Revingehed hade militären skjutövning och det pangades en hel del och Lakrits brydde sig inte det minsta.
 
Jackson fick gå lös hela rundan och skötte sig till punkt och pricka. Min duktiga gosse!
 
Vi gick på små snåriga stigar som var fulla med fästingar...
 
Jag med mina pälsklingar
 
Tindra med älgklöven
 
Titta vad jag hittade!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0