L har använt nosen idag

Idag la jag och Nina varsitt blodspår till Lakrits och Holley. Jag har inte tränat detta sedan början av december så mina förhoppningar på Lakrits var inte stora.

Vi har varit oroliga att Holley och Lakrits inte nosat efter blodet utan vår doft så idag testade vi det. Nina la Lakrits spår och jag la Holleys spår. Jag gick bakom Nina och vek tvärt av efter ca 50 meter, här för att se om L oxå vek av och började följa min doft och inte blodet. Men båda hundarna följde blodet! Vilken tur!

Lakrits satte igång att nosa redan utanför bilen.... Han var rätt så ivrig men sprang inte. Han har motivation! Han klatade 90 gradersvinkeln och nosade sig sen fram till klöven, gjorde en nosdutt på den och fick sen sin välfyllda KONG som belöning. Den bar han hela vägen tillbaka till bilen...

Holley spårade lite mer långsamt men något mer noggrannt. Kanske måste hon öka farten lite för att hinna inom tidsramen för anlagsprovet.

Lakrits spårar snabbare men är inte lika noggrann vilket gör att han kan sprinfa förbi en vinkel och lättare tappa spåret.... Något jag måste jobba på...

Efter detta gick vi en runda och dogsen fick springa lösa och leka. Nu är jag taggad och vill lägga spår imorgon med! Jag får se om jag hinner...

Nedan är Nina med Holley och Lakrits som är på väg upp i ett utkikstorn.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0