Rastypisk eller ej?

Jag börjar bli riktigt trött på diskussioner om hur folk avlar och om vissa chihuahuor är rastypiska eller ej. Dessa diskussioner hålls på bla chiforum.se, chihuahuaforumet på facebook, chihuahuagruppen facebook etc. Jag ska helt enkelt försöka att inte läsa dem då jag bara blir så less... Jag har inte ens orken att lägga mig i hur folk väljer att avla på vissa hundar och på vilka egenskaper de avlar på. Jag tänker att de har säkert en anledning till varför de parar två individer och de har säkert tänkt på hur dessa individer matchar varandra och vad fördelar respektive nackdelar är... Men visst finns det undantag, folk som inte tänker alls mer än på pengar och att få en söt avkomma efter sin tik/hane fastän den kanske inte borde avlas på pga diverse anledningar...Hur de väljer att para är inte min sak att lägga mig i då jag inte har med det att göra (om inte jag själv godkänt aveln då min hane är pappan till valparna).

Det jag anser är att man ska avla på sunda och friska hundar. Ingen hund är perfekt och ser ut enligt rasstandarden på alla punkter. Alla hundar måste ju ha något skönhetsfel åtminstone. Helheten och psyket är det viktigaste enligt mitt tycke.

Båda mina hundar har positiva och negativa saker enligt rasstandarden som jag inte undanhåller. Båda är fina men har sina skönhetsfel. Om jag skulle vara domare och bedöma mina hundar hade jag givit dem denna kritiken:

Mr Jackson:
Trevligt temperament, fin svansföring, fin päls, knappa vinklar bak, skjuter ut något i armbågarna, väl ansatta öron, mörka stora och välplacerade ögon, bra bröstkorg, något platt bringa, rör sig ok, korrekt bett med stora rejäla vita tänder (innan han tappade ett par...), runt fint huvud med ok nos (får enligt mitt tycke inte vara längre men är ej för lång).

Jackson ställs inte ut längre då han tappat tänder. Synd, då han var väldigt sen i utvecklingen och har kroppat på sig så fint nu när han äntligen äter som han ska! Jag hade gärna fortsatt ställa honom men varför lägga ut pengar när jag vet att han kommer bli "diskad" för sina tänder!?


Hmmm....hans nos ser ovanligt lång ut på detta foto men det var den bästa uppställningsbilden jag hittade nu så här i all hast....

Lakrits:
Maskulin hane, bra benstomme, typiskt chihuahua uttryck, välformat huvud med kort nos, välpälsad, bra vinklar fram och bak, något lång länd, bra stop, bra bröstkorg, rör sig med attityd, bra självförtroende, något stor, korrekt bett, fulltandad, fin svansföring, något ljusa ögon (som syns mer pga den mörka pälsen).

Det som står i Lakrits kritik har domare givit honom, allt förutom kommentaren om hans storlek, konstigt nog...Lakrits är stor och det är inget jag skäms för att erkänna men han är dessutom väldigt musklad. Dessutom är det inte alla av hans avkomma som blir så stora som honom fastän även tiken har varit lite åt det större hållet... Kritik som är återkommande på i princip varje utställning är: maskulin hane och bra temperament, det är kritik som jag gillar!









Såja, nu har jag lättat mitt hjärta och kan gå natti natti. =)


Zzzzzzz........

Kommentarer
Postat av: Fanny

intressant läsning! håller med om att man ibland blir fundersam och frustrerad när man läser det vissa skriver.. jag tycker du verkar duktig och har bra koll på din fina ras. kram!

2012-02-23 @ 07:20:34
URL: http://melkerpug.blogspot.com
Postat av: Jasmine

Hej Jenni!

Håller med dig! Man blir verkligen ledsen när man hör/läser om all skitavel. Friska, sunda hundar borde vara prio nr.1! För alla!! Och då menar jag ju både fysiskt och mentalt.

När det gäller Chihuahua så vet jag ju att Lakrits är relativt stor, men jag tycker det är bra! De avlar på så mycket smått utan att tänka på konsekvenserna av litenheten... Skelettdefekter, trånga i svalg/hals o.s.v.

Varför ska hundarna bli lidande? Och de blivande ägarna som får tampas med dessa problem och se sin hund må dåligt, betala dyra veterinärkostnader och i allra värsta fall måste avliva!!!

Förlåt, men jag blir verkligen upprörd när det gäller detta ämne...

Läs gärna mitt inlägg på min blogg:

http://minochellas.blogg.se/2011/september/utstallning-avel.html

Och du, Jenni, kommer du på föreläsningen den 13 maj?? http://minochellas.blogg.se/2012/february/hundra-en-ny-inspirerande-och-larorik-hun.html

2012-02-23 @ 09:13:59
URL: http://minochellas.blogg.se/
Postat av: Jenni

Tack Fanny!

Jag har koll på rasstandarden i alla fall men genetiken är inte min starka sida, sen är jag ju inte uppfödare heller...



Jackson köptes som sällskap och var min första hund. Lakrits är en foderhund så med honom hade jag andra förväntningar med.

2012-02-23 @ 09:17:37
Postat av: Jenni

Jasmine: ska kolla in ditt inlägg så fort jag får en lugn stund, har många bollar i luften denna dag... ang föreläsningen, först var det tänkt att jag skulle åka till USA hela mej men nu har dessa planer blivit ändrade så jag är i Sverige i maj. kanske har jag tid att gå på den föreläsningen, jag får se.



Lakrits är stor och väger faktiskt mer än vad rasstandarden säger: godkänd vikt är 1,5 till 3 kg. lakrits väger 3,2 kg men ska man se till helheten har han så många andra kvaliteter. men sen ska man ju tänka på att chihuahuan är världens minsta hund och ska förbli det så han passar ju inte att kombineras med vilken tik som helst ang vikten...

2012-02-23 @ 09:25:01
Postat av: Jasmine

Hej igen, Jenni!

Hade varit trevligt om du joinade på föreläsningen!

Ja, rasstandarden är en sak... Välmåendet en annan. Jag menar såklart att Chihuahuor ska få vara så små som de är menade att vara, men vissa tycker sig vilja avla så smått som möjligt. Att få en "Tea-Cup-size" av en slump är en sak, men att sträva efter det är en annan. Det är så jag menar... Om jag nu tar Chihuahuan som ett exempel...

Sen tycker jag att man ska vara försiktig med att stirra sig blind på vikten... Just Chihuahuor är ju mestadels för sällskap och Lakrits har ju förmånen att få vara ordentligt fysiskt tränad och aktiv. Muskler väger mer än fett... Inte att förglömma! =)

2012-02-23 @ 11:17:34
URL: http://minochellas.blogg.se/
Postat av: Momo

Intessant och trevlig lasning, fina foton.

Duktig Matte och fina Underbarheter!

Big hug from Momo.

2012-02-28 @ 07:14:03
Postat av: Smse Hund&Foto

Jag upplevde dock inte att laktits är så stor.. Kanske är för att han är svart? Vet inte.. min Chino är däremot för stor!! Han har ju också mycket muskler oftast då jag tränar mycket. Men en helt fantastisk hund i sättet. Han har på gränsen till för lång nos, men har ett perfekt bett med jättefina tänder osv. Så det är ju både för och nackdelar med honom också.



Nu skulle ju inte jag sätta honom i avel på grund av många anledningar. Bland annat patella. Men det är absolut den roligaste hund jag någonsin haft. Han är så glad och uppskattande för allt!

2012-03-01 @ 12:40:56
URL: http://chiruna.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0