Hos veterinären

Idag har jag och killarna varit hos veterinären. Vi går alltid till Erikslust veterinärklinik på Köpenhamnsvägen i Malmö.

Vi gick hemmifrån hela vägen dit! I väldigt rask takt tog det på pricken en timme att gå. Dogsen sprang för att hänga med i mitt tempo.

Idag var det nämligen dags för de årliga vaccinationerna samt rabiessprutan. Lakrits har fått pass idag och Jackson har "fyllt på sitt pass". Från och med detta året behöver man inte ta blodprovet vilket betyder att du kan resa utomlands med hunden tidigast 21 dagar efter att hunden fått sprutan. Innan behövde man vänta i 120 dagar efter sprutan givits, så detta är ju himmla förnämligt och dessutom ca 1100 kr billigare! Men jag blev ändå ruinerad på detta vet.besök....jag fick en burk Hills-mat gratis, mängdrabatt tack så mycket!!

Sen har dogsen fått tänderna skrapade/borstade och klorna klippta! Fast det gjorde jag själv. Fasiken vad mina hundar har det bra....


Kommentarer
Postat av: Lena

Jo hört det att de ändras men jag hoppas att folk fortfarande tar ansvar och tar testet. Skulle aldrig själv utesluta det och utsätta mina hundar för risken att de inte har vacc eftersom vi reser utomlands. Det är på många som vacc inte tar och har man då inte tagit provet utsätter man ovetande sin hund för risken att smittas samt risken att det kommer in i Sverige. Så Jenni hoppa inte över det inte värt det. 1100 är en liten kostnad i jämförelse.

2012-01-03 @ 20:07:14
Postat av: Elin

Vi planerar en resa nu till vinter, och jag undar var tar man passet igentligen?

2012-01-04 @ 20:54:28
Postat av: Jenni

Elin: Man får passet hos veterinären. Sprutan kostar 350 kr och själva passet 500 kr, så totalt 850 kr. Du kan resa tidigast 21 dagar efter sprutan givits. Nu behöver man inte avmaska mot dvärgbandmask längre om man reser inom EU men jag rekomenderar att göra det ändå. Det är så lätt att bara köpa tabletter och ge, typ axilur.



Lena: detta är lakrits 4:e spruta. Han har fått tre år i rad men jag har aldrig gjort passet...han har fått både den som varar i ett år och den som varar i tre år.

2012-01-05 @ 02:16:22
Postat av: Lena

Ok men då har du ju resultat från provet och då skriver de in det.

2012-01-05 @ 06:34:57
Postat av: Annica

Hej! Här kommer jag med en annan fråga än pass men dock en som handlar om ditt inlägg :-)



När du "skrapar" tänderna tar du då bort tandsten? Ifall det är så har du något bra tips på hur du tar bort det eller något bra redskap? Min hund har lite och att söva m.m. hos tandläkare vill jag helst undvika så vill skrapa själv (och har gjort det med bra resultat) men känns olustigt med sylvassa tandskrapor så tänkte om du gör på något annat vis?

2012-01-05 @ 13:26:31
Postat av: Elin

Tack!, men en till liten fråga, när man har passet och ska flyga till usa frågar dom då bara efter passet?

2012-01-06 @ 18:32:18
Postat av: Jenni

Annica: Jag använder tandskrapa men skrapar försiktigt eftersom man kan skada emaljen annars....Nu är Lakrits väldigt duktig på att visa tänderna och kämpar inte mot så mycket, vilket underlättar! Du kan kanske gnugga med en fingerstrumpa man köper i djurbutiker? Plaque Off skall lösa upp tandstenen/göra den mjukare så är det lättare att få bort den. Jag har använt Plaque Off men inte märkt någon skillnad. men har hört att andra haft god effekt utav den.



Jag borstar även med hindtandkräm och en vanlig TePe barntandborste men när det sitter mkt tandsten så hjälper inte tandborsten utan då måste jag ta bort det värsta med tandskrapan.



Elin: De frågar efter rabiesvaccination bara. Vissa stater kräver hälsointyg men inte New York eller California. Ibland vet de inte vad de ska titta efter....

2012-01-09 @ 17:41:11
Postat av: Elin

Tack för du tog dig tid och svarade!

2012-01-09 @ 22:21:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0