Naturliga drifter...

Härom kvällen blev Lakrits som totalt förändrad! Jag skulle rasta killarna en sista gång innan vi skulle lägga oss för natten. Vi hörde att en hund skällde en bit ifrån och såklart svarade mina killar med att skälla. Jag reagerade på att de inte skällde på samma sätt som tidigare. De gnydde lite och ville väldigt gärna dra åt det hållet skallet kom från. Vi såg ingen hund. Tillslut såg jag Nina och Patriks bil stå parkerad och föstod att en av deras hundar måste sitta i bilen...Jovisst var det så! Jimmy gick fram och kollade in i bilden. Det var Holley som satt där i och hon är nu i höglöp. Mina killar fick aldrig se henne eller gå närmre än ca 10 meter från bilen men ändå var de som tokiga! Lakrits skulle dit till varje pris! Han glömde helt bort att kissa på promenaden och ville bara tillbaka till Holley och bilen. Väl hemma satte han sig i fönsterkarmen och spanade åt det håll där bilen stod parkerad. Jimmy lockade med godis men han brydde sig inte över huvud taget (konstigt eftersom Lakrits är totalt fixerad vid mat...). När vi gick och la oss så kunde han inte koppla av utan satt upp i sängen på helspänn och spanade mot fönstret....Lakrits väckte mig ett x-antal gånger den natten med att gå omkring och pipa/gnälla. Jag tog ut honom mitt i natten för att jag trodde att han behövde kissa men nej, det hade han inte tid med. Han ville bara tillbaka till Holley....Pipandet fortsatte och mitt humör och tålamod tog slut så jag stängde in honom i en bur för att få tyst på honom....men Jimmy släppte ut honom någon gång under morgonen vilket resulterade i en pipande  liten Lakrits vid mattes sida. Han stod och kraffsade på sängen intill mig för att väcka mig. Jag vaknade ilsken som ett bi (har kort stubin i detta välsignade tillstånd nämligen...). Jag tog ut hundarna på morgonpromenad och Lakrits skulle bara åt Holleys håll....De hade ju såklart åkt hem och bilen var inte kvar. När Patrik en dag senare kom på besök utan några hundar så blev han typ antastad av Lakrits så vi fick säga till honom på skarpen.
 
Det är helt otroligt vilken sexdrift denna lilla vovve har! Han hade ju inte ens träffat Holley men kände igen hennes skall och deras bil. Jackson glömde Holley så fort vi kom en bit ifrån bilen....Så starkt som han reagerade denna gången har Lakrits aldrig gjort förut. Visst är han "pang på rödbetan" när han ska para men inte att han reagerar så här när han bara känt en doft av en tik han inte ens sett...
 
 
På en utställning jag var med Lakrits fick jag en sur kommentar från en tikägare när jag kommenterade att jag tyckte det var dumt att sitta så nära ringen med en tik i höglöp då jag tyckte att det förstör för hanarna. Lakrits kunde nämligen inte koncentrera sig på att gå fint utan ville bara åt tikens håll hela tiden + att han gick som en dammsugare i marken för att sniffa in alla härliga dofter... Jag tyckte att tikägaren skulle sätta sig en bit ifrån men hon tyckte att jag skule träna min hane till att inte reagera på detta vis! Jag vill ju knappast fya min hane som går i avel för då kanske han inte vill para när han ska para bara för att matte sagt att så gör man inte! Idiot till tikägare tycker jag....
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej!
jag har länge sökt efter en passande vagn för mig och min blivande valp. Jag har längre sträckor att gå för att kunna ta mig in till stan och valpen kommer inte kunna gå så långt. Jag bor lång in på en grusväg och behöver en tålig vagn. Jag är intresserad av luft pumpade hjul som jag sett att du har. Hur mycket tyngd klarar denna vagnen och har du några i lager nu? Du kanske kan maila mig på [email protected] Jag är jätte intresserad på vad du har för olika valmöjligheter i min situation och vad för priser du har. Jag väntar på min finska lapphund nu i slutet av augusti och skulle behöva något innan dess. Tack på förhand. MVH Johanna

2012-07-23 @ 17:09:21
Postat av: Annica

Hej!

Jag känner igen mig helt i din situation Jenni. Min lille hane är vissa gånger som ombytt när vi går våra rundor. Ja, visst är det löptikar på gång då och man får ha stooooooooooort tålamod. Ibland önskar man att de kunde haft tikarna hemma så jobbigt det är. Men det går ju inte, de ska också få motion :-) Hjälper inte att säga ifrån då det är en naturdrift juh - killen är i en annan värld där det är svårt att få kontakt. Ibland bara lyfter jag upp honom och går iväg istället för allt dragande hit och dit.

Kan ju tillägga att utan löptikar är han väldigt väluppfostrad när vi är ute och går. Aldrig något dragande då inte.

Vissa tikägare är väldigt taskiga och säger inte att tiken löper förrän de hälsat och jag ser att Simba blir som tokig. *suck*

Tycker du gjorde alldeles rätt att säga ifrån till den tikägaren. Är man på utställning så får man respektera varandra och inte göra skit för varann.

Ha det gott!

2012-07-23 @ 17:34:49
Postat av: Bibi

Min Nasse är precis likadan. Löptikar träffar han ganska ofta och det brukar bli bra men ibland är det ganska jobbigt då jag måste leta efter henne under promenaden men vad skall de göra annars. Ragga tjejer gillar ju alla hihi

2012-07-24 @ 09:12:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0