Skogspromenad

I torsdags var jag och mamma i skogen  med alla dogsen. Så härligt det var (ända tills jag kände av min foglossning) för vi mötte inte alls många. Det är så det ska vara när man går i skogen! Jag vill vara ensam och inte stöta på en massa folk hela tiden, då försvinner liksom själva känslan med en promenad i skogen tycker jag.

Vi gick 7 km spåret och stannade för picknick på halva vägen. Mamma hade gjort äggmackor och hembakta kanelbullar. Hon hade tagit med leverpastej till dogsen och den var uppskattad!

Jag la spår till alla fyra dogsen. Lakrits fick testa på att hitta spåret själv i en ruta på 25x25 meter. Gissa om han var taggad! Han visste precis vad han skulle göra och hade väldigt bråttom....nästan lite väl bråttom så han blev slarvig men han hittade spåret och tillslut klöven. Det hjälpte med ett uppehåll på nästan två månader för att få upp hans motivation för spår igen! Nu hoppas jag bara att jag hinner träna honom lite till innan bebisen kommer. Jag hade önskat att jag hann prova på att tävla i öppenklass innan bebisen men med min stundande foglossning ser det mörkt ut :/

De andra hundarna fick testa på att spåra även de men med dem så visade jag dem direkt på spåret. Alla klarade det. Jackie som aldrig någonsin spårat visade sig vara av samma kaliber som Lakrits! Herrejäklar vilken nos hon har! Hon gick exakt på spåret och snabbt! Hon tappade inte spåret en enda gång och hittade klöven på nolltid! Detta ska jag defenitivt göra om med henne! Jag undrar om man kan tävla med en blandras?? Någon som vet?? Dock är hon skotträdd så det kanske inte är en idé då det ingår skott i öppenklass...

Indya klarade det bra. Jackson som defenitivt är allt annat än intelligent klarade det han med fastän att de andra hundarna skällde efter oss i högan sky. Han var långsam men noggrann och jag var riktigt stolt att han klarade 50 meter spår (inte så långt men ändå en bra början). Han är nämligen en renodlad sällskapshund som inte har någon motivation till att träna in något utan vill bara ligga och ha det skönt och bli kliad på.



Jag är stolt över min lilla räv som helt plötsligt blev motiverad till att göra något annat än att bara ligga och mysa!


Jackie girl


Indya




Mr Jackson


Fikapaus!




Fyra trötta hjältar....


Inräknat spårandet med fyra hundar så gick nog jag närmre milen och det kändes i fogarna kan jag säga! På kvällen kunde jag knappt resa mig ur soffan....nu har jag fått låna ett bäckenbälte som hjälper lite. Jag har nu lärt mig att lyssna på min kropp och detta var defenitivt sista långa promenaden innan Lilleman tittar ut!

Kommentarer
Postat av: Momo

Stackars JenniPenni, vad månne det bli av den Lillemannen som redan gör sig så väldigt påmind... Vi hade alla, de 4-benta inräknade, en underbar dag i skogen och jag håller med min kära Dotter att nog e de' lugnt och rogivande och mer avkopplande med en sådan här promenix utan en massa störande element "flaxandes" förbi i spåret...! Tack Jenni för en härlig dag, och tack även till GrillMästar JimBob för en jättesmarrig middag! / Kram kram from Momo.

2012-06-17 @ 23:25:35
Postat av: Annica

Hej Jenni och Momo!



Såg att en av hundarna hade det där ljudhjärtat på sig mot fästingar. Hur går det? Har någon av er provat bärnhalsband också?



Mvh

Annica

Svar: Annica: Än så länge har Jackie inte fått någon fästing men hon bor i stan och går inte lika mycket i gräs och buskar som mina....
Jag har inte testat bärstenshalsband men har hört att det ska ge bättre effekt på korthåriga hundar än långhåriga. Min kompis har det på sin labbe och det fungerar hyfsat bra. Inget är ju 100%

Helt plötsligt så har Lakrits fått en massa fästingar så Fixodida fungerar inte på honom i år...typiskt! Får testa något annat. De små elakingarna verkligen älskar honom. jag har plockat 5 st bara denna veckan! Men Jackson tycker de inte om alls...

/J
Jenni Åkesson

2012-06-20 @ 11:58:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0