Merle

Jag hade häromdagen en något hetsig diskussion på facebook med en tjej angående merle. Vi hade helt skilda åsikter. Hon sa: "tro mig, jag vet" och syftade på att hon visste bättre.....Hon menade på att det diskuteras att de ska ändra tillbaka i chihuahuans rasstandard att merle inte ska vara diskvalicerande längre. Anledningen skulle enigt henne vara att domare (utställning) säger att det är svårt att bedömma en merle. Jag kunde inte mer än att skratta åt hennes argument! Då jag informerade henne om att den svenska rasstandarden ändrades 1 januari 2011 och från och med det datumet blir en merle-chihuahua diskvalicerad på en utställning, så svarade hon ändå att standarden eventuellt kommer att ändras igen så att merle blir godkänt just för att en merle är svår att döma (??!?).

Jag informerade henne att standarden ändrades bla pga att merle kan medföra defekter på valparna såsom blindhet och dövhet mm. Hon skrev att "det står överallt att detta inte är anledningen" men jag kan inte hitta detta någonstanns och hon får väldigt gärna upplysa mig om de referenserna där det står! Hon svarade att om man bara är en seriös uppfödare så kommer detta inte att hända. Men det är ju inte det som är poängen! Även om valpköparen lovar dyrt och heligt att inte avla vidare på sin merle-valp så kanske de ändrar sig i framtiden "för de vill ju så gärna ha en söt valp efter sin underbara hund". Då har den seriösa uppfödaren (som inte är så seriös om han/hon föder upp merle i dagsläget, enligt mitt tycke) startat en kedjereaktion som denne inte kan häva.

Den här tjejen menar att en merleteckning ska se ut på ett visst sätt (samma på alla raser) och gör den inte det så är det svårt för dommarna att bedömma. Jag hävdade att hos chihuahuan är alla möjliga tänkbara färger och teckningar godkända, alla förutom just merle. Därför kan man bedömma alla andra färger och teckningar hur de än ser ut men inte merle! Tyvärr bet inga av mina argument på henne och jag lämnade diskussionen innan jag var rasande för hennes okunnighet och envishet. Hon skrev att hon ska avla på merle i framtiden men oklart vilken ras och jag hoppas då verkligen att hon inser vad hon gör så hon inte gör några misstag som drabbar stackars små valpar och dess eventuella okunniga framtida ägare....En merle-hund som är uppfödd på "rätt sätt" där uppfödaren vet vad han/hon gjort är det ju inget fel på men jag syftar på denna hunds avkomma, när dennes ägare inte vet vad han/hon gör...

Alla hennes argument utgick från "vad hon hört"..... Jag utgick från fakta...

Wikipedia är väl inte den allra säkraste källa men här kan man i alla fall styrka mina argument. Läs om merle här: http://en.wikipedia.org/wiki/Merle_(dog_coat)
Läs om merle hos chihuahua här: http://en.wikipedia.org/wiki/Chihuahua_(dog)

Här är ett kort utdrag från ovanstående länkar:

The merle gene is often associated with congenital deafness, with merle dogs being more likely than other dogs to be born deaf. Dogs with two copies of the merle gene (homozygous merle) have an even higher chance of being born deaf.[13] The suppression of pigment cells (melanocytes) in the iris and in the stria vascularis of the cochlea (inner ear) leads to blue eyes and deafness. An auditory-pigmentation disorder in humans, Waardenberg syndrome, reflects some of the problems associated with heterozygous and homozygous merle dogs and genetic research in dogs has been undertaken with the goal of better understanding the genetic basis of this human condition.[10]

Dogs who are homozygous for the merle pattern gene often have visual and auditory deficits.[11] These dogs are sometimes referred to as 'double merle' and sometimes incorrectly referred to as 'lethal white.' Ocular defects include micropthalmia, conditions causing increased ocular pressure, and colobomas, among others.[14] Double merle dogs may be deaf or blind or both, and can carry ocular defects in blue or colored eyes.[15

Hos chihuahua: The merle coat pattern, which appears mottled, is not traditionally considered part of the breed standard. In May 2007, The Kennel Club decided not to register puppies with this coloration due to the health risks associated with the responsible gene, and in December of that year formally amended the Breed Standard to disqualify merle dogs. 

Så här skriver den mycket seriösa kenneln/uppfödaren Picasso chihuahuas i Kanada om merle:
http://www.picassochis.com/merles.htm 

 
Merle chihuahua.
Jag kan tycka att vissa merle chihuahuas kan se rätt så häftiga ut men jag hade aldrig någonsin övervägt att skaffa en dels pga hälsorisken och dels för att jag inte kan ställa ut den. Utställningar är ju ett av mina stora intressen...


Vad har ni för åsikter! Lämna gärna en kommentar!

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Är inte så värst insatt i just merle, men är det inte så att det är en "defekt", men att just den valpen som blir merle inte drabbas av något direkt fel, däremot kan deras avkommor göra det?

Alltså, om två färger (vi säger sobel + svart) av föräldrarna får en merle-avkomma, så blir det liksom inte fel på just den hunden, men man ska inte låta merle-avkomman avlas vidare på?

För merle är väl ansett som en "defekt"..?

Är det så, vilket jag har för mig, så vet du nog var jag står i den frågan...

=)

ALDRIG ska det avlas på något som kan medföra problem för varken hund eller blivande hundägare!

Och ABSOLUT INTE om man vet om det!!!

Det är ju direkt vidrigt och fruktansvärt egoistiskt!

Vi vill väl ha sunda, friska hundar, både mentalt och fysiskt???

Vi ska inte leka Guds Allmäktige...

Människor har ibland en tendens att vara egoistiska, pengakåta (ursäkta uttrycket!) och fruktansvärt kontrollbenägna...

Men det är inte rättvist när det går ut över t.ex. våra hundar.

Nej, fram för en sundare avel!

2012-03-20 @ 23:21:03
URL: http://minochellas.blogg.se/
Postat av: Jasmine

P.S.

Trevligt att träffa dig i lördags, förresten!

Och Lakrits...

Han är jättefin!

Gillar honom skarpt!

=)

Mysig och trevlig hund!

D.S.

2012-03-20 @ 23:30:23
URL: http://minochellas.blogg.se/
Postat av: Jenni

Jasmine: om den sobla och svarta försäldrarna får en merle-valp så måste de ju ha merle bakom sig för merle poppar inte bara upp. Om båda föräldrarna har merle bakom sig så är risken för defekter större än om bara en av föräldrarna har det. Exakt hur genetiken går till är jag inte så värst insatt i. Det jag vet är i alla fall att merle är diskvalicerande hos chihuahua av just denna anledning och det räcker för mig. Sen att den är godkänd hos andra raser för vara för sig. Sheltien tex finns inte i lika många färger som chihuahuan så hos sheltien är det kanske lättare att hålla koll på merlen ??



Om merle anses vara en defekt vet jag inte men man ser ju samband med merle och defekter som blindhet och dövhet. Valparna kan till och med födas utan ögon...!



Ja, det var kul att få se ansiktet bakom alla fina kommentarer här på bloggen =)



/J

2012-03-22 @ 02:48:10
Postat av: Jasmine

Hej igen!

Ja, själva färgen merle är väl kanske inte en defekt i sig... Eller? Jag vet inte hur de räknar, men på ett sätt är det ju en defekt då det saknas pigmentering...

Att det är vanligt med blindhet och dövhet har jag också förstått...

Och, som sagt, det ska ALDRIG avlas på något som det finns minsta lilla risk för att det skulle kunna medföra problem för hund/hundägare!

Våra hundars hälsa, både fysiskt och mentalt, måste gå före ALLT ANNAT!

Det är helt enkelt min åsikt...

Jag vet att jag har starka åsikter, det är så jag är... =) Är väl inte direkt känd för att dölja dem heller...

2012-03-22 @ 09:31:28
URL: http://minochellas.blogg.se/
Postat av: Martin

Beror nog mkt på vem som föder upp. Carina som jag köpt Lee av har fött upp merle i 12 år och aldrig haft några problem. Eftersom hon vet vad hon gör.



lee är både ögonlyst utan anmärkning och allt annat. Är man inte utställningsintresserad ser jag inget problem med att köpa en frisk merle hund från en seriös uppfödare. Utställning förstör ju snarare hundraser mer eftersom man avlar sönder hundar efter vissa "uppskattade" saker. Se bara på perser katten till exempel. Vissa kattungar föds utan att knappt kunna anadas, och varför? Jo för att de betrktas som mer fina på uställning ju mindre och upptryckt näsa det har. Och är det inte schäfern som har sådana problem med sina leder? undra vad det kommer ifrån.



Avla friska hundar på fin mentalitet istället så slipper man allt tjafs och ras hit och "fina" hundar dit. Traditionella korthåriga chihuaor med utstående ögon är ju ngt av det fulaste som finns.

2012-03-28 @ 12:34:29
Postat av: Jennifer

Hej!



Jag anser som de flesta att hundens fysiska o mentala hälsa kommer alltid i första hand.

Sen kan jag villigt erkänna att jag tycker merle är en väldigt snygg färg. Men det senaste året bara har det kommit en hel del artiklar om hur mkt sjukdomar som denna gen för med sig p.g.a detta så kommer jag inte att stödja avel med merlegener.

Även den blåa genen är tydligen inte helt säker då det oxå är en "fel färgning". Nånting i färg genen är fel så att en hund som egentligen skulle ha varit svart blir blå. Tycker genetik är intressant men oxå skrämande.

2012-03-29 @ 14:15:23
Postat av: Jenni

Martin: min åsikt är att man som uppfödare INTE är seriös om man avlar på något som är diskvalicerande och som dessutom är så pass allvarligt som merle...



En chihuahua som väger under 1,5 kg eller över 3 kg är även det diskvalificerande enligt rasstandarden men speciellt den tyngre vikten påverkar inte hälsan. Min Lakrits väger över 3 kg men det avlas på honom ändå. Han har bara givit ett fåtal valpar som är av modell större så endast för att han är stor behöver inte det betyda att valparna blir stora...



/Jenni



men alla har olika uppfattningar och tycke. Jag hoppas bara att du och de andra som köpt en merle valp eller en valp med merlegener inte avlar vidare på sina hundar...

2012-03-29 @ 22:03:17
Postat av: Jenni

Martin: glömde skriva att din Lee är säkert jättefin på alla sätt och det är inget fel i det. jag stödjer bara inte merleaveln. Om du är Martin G, Liselottes dotterson så har jag bara hört positiva saker om din vovve.

2012-03-29 @ 22:04:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0