Idiotiskt!

Jag och Jimmy har planer på att skaffa en tredje hund nästa år. Vi vill ha antingen en pitbull eller amstaff. Jag skulle vilja träna skydd (eller vad det nu kallas för) med denna hund. Alltså att den kan attakera på kommando, något som bara ska användas om det behövs så klart. Men jag hade tyckt att det vore kul att träna detta i kombination med lydnad. En gren som kallas IPO (lydnad, spår och skydd) skulle jag vilja pyssla med. Men när jag nämnder detta för en kompis så säger hon att endast bruksraser får träna detta?? Stämmer det? Varför är det så? Amstaff är ingen bruksras så då kan jag inte ens få träna det. Tävla i det vill jag inte men träna i alla fall.... Är inte det idiotiskt? Man ska väl uppmuntra folk som har hund och vill engagera sig själv och sin hund?? Träna viltspår kommer jag i alla fall att göra med denna hund och det får man tävla i med en amstaff. men om det är en blandras så vet jag inte?? Vi har ju lite tankar på att adoptera en från samma animal shelter som mamma tagit sin Jackie och då kommer den hunden att vara en blandras eftersom alla hundar är hittehundar eller hundar som tagits om hand från hem/personer som vanvårdadat dem.
 
 
 
 
Min och Jimmys favorit-pitbull
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0