Varför dömer domare så olika?

"Varför dömer domare så olika?" heter en artikel i senaste numret av Hundsport (nr 9 2012). En väldigt bra artikel tycker jag! Jag har själv retat mig på varför Lakrits fått så olika resultat på utställningar och funderat över olika aspekter varför det är så. Vissa saker hade jag redan kommit under fund med men vissa synvinklar hade jag inte tänkt på tidigare. Hundsport har tagit upp olika anledningar till varför det kan vara så. Jag rekommenderar er verkligen att läsa artikeln om ni precis som jag undrat över detta.
 
Ett bra svar på frågan är att alla är vi levande individer, både domare, utställare och hundar. Levande individer med olika erfarenheter, kunskaper, uppfattningar, värderingar och sinnesstämningar. Likaså att vi dömer just nu och inte sedan.  Det är viktigt att tänka på, att din hund bedöms just i detta ögonblick och har bara en kort stund att visa upp sig från sin allra bästa sida. Hunden kan vara trött, stressad, glad, välpälsad eller ej.....detta är saker som gör att bedömningen kan skilja mellan olika domare. En tik som löpt eller fått valpar för en tid sedan är kanske inte i bästa pälskondition.  Hunden kan vara trött efter bilfärden eller har blivit åksjuk på vägen till utställningen och har kanske därför inte humöret på bästa topp.
 
Det man ska tänka på är att oavsett om det går bra eller dåligt på en utställning så är det Din hund som du lever till vardags med och går det dåligt så älskar du din hund lika mycket för det. Huvudsaken är att du älskar din hund och trivs med den! Du kanske tycker att det är världens finaste hund och det är ju det som räknas! Sen är det ju såklartt roligt om domaren också tycker att du har en fin hund! Tänk även så här att den perfekta hunden finns inte! Du kan alltid hitta något fel eller mindre önskvärd detalj på alla hundar, oavsett om hunden är utställningschampion eller ej! Rasstandarden är en beskrivning av idealhunden och den är mycket mycket svår att uppfylla på alla punkter!
 
Domare lägger även olika tyngd på olika saker, vilket medför att de dömer olika. Lakrits har fått bra resultat av några domare och mindre önskvärda resultat av andra domare som tittat på andra saker.  Vissa tittar mer på helheten (något jag själv föredrar) och hänger inte upp sig på småfel, andra tittar mer på huvud och uttryck.  Sen finns det de domare som jag personligen inte tycker om och det är de som hänger upp sig på småfel som tex att en tand sitter lite snett/fel och ger hunden very good när den i övrigt ser helt perfekt ut! Då tycker jag att det gått lite väl långt...självklart skall hunden få sämre kvalitetsbedömning om den har över/underbett men om en liten ynka tand sitter snett och den i övrigt har korrekt bett med rätt antal tänder så tycker inte jag att detta skall påverka så mycket. Men vi är alla olika och värderar olika saker och det är ju just därför många hundar får varierande utställningsresultat.
 
Att tänka på är också att en unghund som fått bra respektive dåliga resultat i utställningsringen kan få det omvända när den väl är färdigvuxen beroende på hur den har utvecklats. Då kan samma domare som har bedömt den tidigare ge ett annat resultat. Jämför då kritiklappen och se vad hunden fått nedslag på. Att köpa en valp är ju lite av ett lotteri. Den kan se väldigt lovande ut vid 8 veckors ålder och sedan mindre lovande ut vid 12 månaders ålder....
 
Som sagt, läs artikeln för den var mycket intresssant. Ovanstående är mina åsikter blandat med lite av vad det stod i artikeln.
 

Hundutställning (Stockholm Hundmässa 2011). Vissa domare hälsar fint på hunden andra inte...vissa är hårdhänta och andra inte. Vissa är väldigt noggranna och klämmer och känner, räknar varenda tand.....andra tittar mer på rörelser och temperament....
För övrigt så är det Lakrits halvbror som är på bilden.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0