Visste ni?

Mr Tom läste en liten artikel på flyget mellan Los Angeles och Washongton DC (på United Airlines) om varför hundar inte tycker om att gå ut när det regnar. Enligt artikeln har det inte med själva vattnet att göra, alltså att hunden blir blöt, utan att när det regnar så förstärks alla ljud 3 gånger. Små hundar som är närmre marken hör ljuden (tex ljudet från regnet som stöter i marken) mer än större hundar som är en längre bit från marken. Hundarna ska då tycka att detta är jobbigt, såklart.  Detta kan jag tänka mig eftersom alla ljud förstärks under vatten. När jag tänker på det, så är Jackson lika bångstyrig i regnet även om han har regnkappa på sig så han inte blir blöt (han accepterar kläder i övrigt) som när han inte har kläder på sig. Lakrits bryr sig inte lika mycket i regnet men han har mycket mer päls kring öronen och reagerar kanske inte lika mycket på det förstärkta ljudet som Jackson?
 
Kanske stämmer artikeln? Vad tror ni?
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Bibi

Jag tror inte på det för min chihuahua Nasse vägrar gå ut redan när han står i trappuppgången och ser att det regnar...o då har han hu inte hört regnet...nej ej mysigt gå ut då det regnar tror jag men man vet ju inte men verkar lite konstigt...regn låter ju nästan inget....nasse vägar gå ut då det småduggar..

Svar: Jag kan tänka mig att teorin stämmer eftersom hundar har så mycket bättre hörsel än vad vi människor har. En mindre hund är ju närmre marken än en stor hund och som jag förstod det så är det från marken ljuden kommer?
Min jackson stannar direkt i porten när han ser att det regnar, sen får man putta ut honom =)

/J
Dogomania

2012-09-28 @ 11:45:10
Postat av: Jasmine

Det skulle mycket väl kunna stämma...
Dessutom så är det ju också ofta så att i kombination med regn så är det ofta blåsigt och det måste ju isf vara en kombo de inte gillar...
Ella gillar verkligen inte när det blåser! Hon blir helt spattig! Och det har säkert med ljud och så att göra...

Sen, som en liten kommentar till Bibi ovanför:
Tror du inte din Nasse vet att det regnar innan han ens kommer ut???
De hör ofantligt bra och dessutom har de sinnen som är ytterst ypperliga och de känner av oväder i varje partikel i luften... Ljud, luftfuktighet, lufttryck.. ja allt...
Så tro mig... De är fullt medvetna om det regnar, även om kanske inte ens vi hör det...
=)

Så, summa sumarum...
Det hade verkligen förklarat vissa saker om det var så...
Men, sen vet jag ju även att Ella går som en pigg 90-åring när det är blött.. Hon gillar inte att bli blött om tassarna...
Undviker alla vattenpölar som går och går helst inte heller i gräsmattor som är våta... =)

Ella stiger inte ens upp om det är oväder...
Hon ligger kvar i sängen så länge att jag ibland har fått tvinga ut henne vid 12-12.30!!!
Så, så intresserad är hon av att gå ut i sådant väder!
=)

Svar: Jackson undviker oxå alla vattenpölar men den andra skitgrisen trampar rakt i....för det mesta i alla fall....
Dogomania

2012-09-30 @ 08:21:29
URL: http://minochellas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0