Dagbok, måndag

Natalie vill att jag sriver dagbok över vad jag gör med hundarna så att jag/vi förhoppningsvis efter en tid kan se en framgång. Dessutom vill hon veta att jag gjort "läxan" som hon givit oss.
Detta är måndagens dagbok jag skrivit:

22 januari, 2010

Gått ut med en hund i taget (alla dagens promenader). Känns lite jobbigt då det är så kallt och jag vill in igen….Måste även gå upp tidigare på morgonen för att hinna med promenaderna. Tack och lov så ska jag inte göra detta för all framtid utan kan rasta dem tillsammans när vi kommit längre fram i träningen. Just nu triggar de varandra.

Träffade en hund på Jacksons promenix. Klickade när han började skälla och han tittade då på mig = fick korv . Han fortsatte att skälla lite men inta alls så mkt som han brukar. Var fokuserad på mig fast han sneglade ofta på den andra hunden och skällde i mellanåt. J åt ingen frukost. Ville inte ha torrfodret för att jag inte lagt i korv. Ska sluta lägga i korv nu. Från och med nu serveras endast torrfoder. Klickar kvällsmaten, hann inte med frukosten

Var ute i ca 35 min med Lakrits. Gjorde T:et sittandes och halvt bockad. Han tittar direkt i ögonen och är jättefokuserad! Han skällde på en människa men vände sig direkt mot mig när jag klickade. Klickade för hundar och då skällde han inte alls. Brydde sig inte om hundarnas närvaro. De var på samma avstånd som vid första träningspasset med Natalie. Tränade även att inte dra i kopplet. Han skällde på en kanin men slutade när jag klickade. Kul med framgång!

Jackson åt inte mkt av sin kvällsmat. Gjorde kontaktövning: titta mig i ögonen och T:et. När han in te ville ha mer torrfoder så slutade vi och maten erbjöds inte mer denna dag.

Lakrits fick sin kvällsmat genom att göra två pelare, T:et och ”titta”. Gjorde även ”snurra runt” mitt i andra övningar.

Vid kvällspromenaden kom en liten hund som var lös, springande mot oss. Lakrits var fokuserad på mig tills hunden kom ca 15 meter nära oss. Då blev han helt blockerad och skällde som en galning. Reagerade inte på klickandet. Jag gick bort en bit medan hundens ägare fick ta bort hunden som inte kom på inkallning. Då kunde L koncentrera sig igen på klickern. Efter ett tag var hunden utom räckhåll och jag och L gick tillbaka hem.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0