Dagens träning med Lakrits

Idag hade jag  och Lakrits första träningspasset med Natalie.

Vi gjorde kontaktövningar, inte dra i kopplet övningar samt skvallerövningar. Lakrits var duktig men jag har fortfarande inte riktigt fått kläm på klickern då jag ska hålla i koppel, klicker och godis...Det var ju inte till vår fördel heller att det var skitkallt och en massa snö ute.... Efter en timmes träning hade jag så ont i fingrarna att jag nästan började gråta! Det vara bara att lägga benen på ryggen och går hem för att värma händerna i varmvatten.

Skvallermetoden lät för mig konstig i början. Man börjar att ställa sig på ett bra avstånd från andra hundar. Varje gång L skäller så klickar jag och han får godis för varje klick. Till slut fattar han att han ska titta på mig. Klicka ofta. Till slut så skäller han inte utan tittar på mig i stället. Han tittade bara på den förbipaserande hunden och då klickade jag som belöning.

Nu måste jag gå ut med hundarna en och en. Jobbigt men det är bara för en tid tills L lärt sig att inte skälla. Målet med skvallermetoden är att när L ser en annan hund så ska han titta på mig = klick och godis.

Att ha i åtanke är att godisbitarna ska vara pytte pytte små så att hunden vill ha mer och inte blir mätt. Det ska vara samma godis vid skvallerövningarna. Gott godis. Inga leversnittar eller liknande tråkigt godis.

Jackson som är liten och kräsen med maten har under den senaste veckan ätit som en häst. Klickerträning i kombination med mentalträning har verkligen fungerat! Ett av målen per dag ska han ej få i matskål. Han ska jobba för att få/förtjäna maten. Varje gång han tittar mig i ögonen så klickar jag. Nästa vecka ska vi börja träna "ligg".

Det är kul när jag nu börjar se lite framgång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0