Hundar i kläder

Året runt men främst vintertid får jag många kommentarer ang hundar i kläder. Många självutnämnda experter talar om för mig att mina hundar ska ha eller inte ha kläder på sig....Tänk om folk bara kunde sköta sitt.....

Samma sak är det om jag bär dem i en väska eller låter dem gå själva på marken. Något är alltid fel...

Egentligen struntar jag i vad folk tycker om detta med hundar i kläder eller inte men ibland kan jag bara inte låta bli att bli lite förargad då jag undrar varför folk alltid ska lägga näsan i blöt och varför de inte bara kan sköta sitt?

Jag har kläder på mina hundar när det behövs. Främst på Jackson då han är väldigt frusen av sig. Lakrits har mycket tjockare päls och rör sig mer aktivt än Jackson och fryser därmed inte lika lätt. Lakrits har kläder han med, när jag anser att det behövs. Jag är ute i ur och skur med mina killar så därför är det "kläder efter väder". Även på vintern kan vi vara ute i flera timmar och gå och då har killarna täcke eller overall på sig. I vintras hade Jackson till och med skor då han hade köldkramper i tassarna dagligen -tills han började med skor.  Jackson kan även få ha en tröja på sig sommartid. När vi seglar och det blåser så brukar Jackson frysa så då får han på sig en tröja under flytvästen och han slutar tillslut att darra. Även sommarkvällar kan bli kalla när man sitter still och inte rör sig så jag brukar ha med en tröja eller filt till honom.

Det jag inte tycker om är när folk sätter på sina (pälsade) hundar kläder när det är 25-40 grader varmt ute! Jag har sett många hundar i USA som har kläder på sig när det är varmt ute. Stackarna har tungan ute och flämtar som bara den...

Det händer ju att mina killar får på sig något som inte direkt är för kylan -en skjorta till exempel. På julen brukar de prydas i likadana skjortor i början av firandet men det är bara för att det är så sött!

Vissa verkar dessutom tycka att det är ok att små hundar har kläder för att "de är ju så små och fryser så lätt". Även stora hundar kan frysa. En vältränad pitbull har kläder på vintern. Pitbullen är en fitnesshund som har en massa muskler och lite fett vilket gör att de fryser lätt. Därför har mina pitbullkompisar kläder när det behövs.



Mina killar i kläder:

Lakrits i overall


ytterligare en overall


Jackson i en tröja


Jackson i ett täcke


Regnrock...




Jackson iförd en jacka.


Regn...




Kommentarer
Postat av: Bibi

Jag använder också kläder på min Nasse chi fyra år. Han fryser jättelätt. Vilka skor använder du?

En trevlig midsommar önskar vi dig och tack för en superfin blogg.

2011-06-23 @ 11:16:33
Postat av: Jenni

Bibi: Jag använder ett par blå sneakers med snörning som jag köpte på Djurmagasinet i Tyresö centrum. De var de enda jag hittade som passade. Till kommande vinter ska jag nog beställa hem Mutt Lucks (tror det stavas så) eftersom de jag har till J snörar upp sig rätt så lätt + att det tar en sådan tid att få på alla fyra...Mutt Lucks är mer som sockeplast och är mer smidiga. Jag tror din vovve har ngt liknande?? Men de är så dyra....men samtidigt lider Jackson hela vintern så det är väl en investering. Han går bra i de andra tills de snörat upp sig för då snybblar han...



Tack för alla dina kommentarer på mina inlägg!

2011-06-23 @ 12:20:12
Postat av: Momo

I like this.... good for them when it's cold and windy. U are a wonderful Mom for Jackson and Lakrits Jenni!!! Love to you guys from Momo.



Ps. Mr Jackson dressed in his California beach shirt, I love that picture! Ds.

2011-06-23 @ 17:06:41
Postat av: Annica

Jag kan tala om att även pälsade hundar fryser (dock inte i 25-40 grader om de är friska :-) ). Min dvärgpudel fryser lätt så det blir en tunnare fleece när det är 13 gradera och ingen sol ute. Nu har vädret varit upp och ner hela tiden så det har varit att ta med något på rundorna. Flåsar en hund så är det ju ofta ett tecken på att det är lite för varmt och då kan man ju alltid ta av plagget.



Håller med dig om att folk borde sköta sitt. När man hört ett par gånger "ohh, har han kläder på sig" så blir det lätt jobbigt att förstående varje gång förklara att hundar faktiskt kan frysa så då snäser jag ifrån "ja, du har ju också jacka på dig nu - du kanske också fryser utan?!"



Samma med hundvagn "nämen de har ju fyra ben att gå med" - "Ja, och du har två men åker bil/cyklar..."



Men tyvärr är det nästan värst med barn som frågar om de kan klappa honom. I området där vi bor så är det väldigt många barn. På en runda ute kan det lätt bli fyra-fem stycken som frågar. Där är jag aldrig snäsig då de är barn men det är inte alltid lätt att förklara att han inte vill bli klappad på. Han är ju så liten och söt men då han inte alls tycker om barn efter en incident som liten när de plötslig började dra honom i pälsen så tycker han att dem är oberäkneliga och vill inte ha deras fingrar nära sig. Nu är han också 11 år så tycker han kan ha det lugnt på äldre dar så tänker inte träna bort det då vi inte har barn runt om oss annars.



Han var dock väldigt duktig med några släktingars barn - när alla är lugna och har korv brukar allting gå bra. :-)

2011-06-28 @ 01:30:25
Postat av: Jenni

Annica: Jag håller med dig!



Folk tror att jag enbart sätter på Jackson kläder för att det är kul och sött. Men då hade jag ju klätt på Lakrits med...Han fryser endast i kallare temperaturer så han slipper kläder. Men när man ändå ska klä på sin vovve, varför inte ha ngt snyggt då?? Måste det vara ett fult täcke för att folk ska tycka det är OK?! Bara för att det är en väst med brodyr eller med en krage av fuskpäls som ändå är funktionell och varm så kan den ändå värma hunden lika bra som det fula täcket...



Så alla, fortsätt klä era vovvar när de fyser! och klä dem snyggt!

2011-06-28 @ 09:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0