Hurra för klickerträning!

Igår hade vi första mötet med hundcoachen Natalie. Innan mötet hade jag svarat på en massa frågor om utfodring, hanhundsbeteende, hur dagen ser ut, hur länge Lakrits rastas/dag mm. Dessa frågor gick vi nu  igenom.

Nu ska vi ta tag i Lakrits skällande! förhoppningsvis blir vi av med detta beteende så jag kan fortsätta med träningen med Jckson så även han slutar skälla!

Natalie utbildar sig till hundcoach och jag och Lakrits är hennes projektarbete.

Igår introducerade hon klickern för oss. Jagade redan en klicker som jag dock inte förstod hur jag skulle använda = den låg och skräpade i en låda....

Lakrits fattade galoppen direkt och var mkt villig att göra rätt så han får ett klick=godis. Jackson fattade oxå och till min stora förvåning så fick Ntalie honom att NÄSTAN lägga sig ner. Vi har tränat ligg med Jackson i två år utan framgång och helt plötsligt visar Jckson intresse för träning! Tck gode Gud, säger jag bara. Fällde nästan en tår över att se att Jackson för en gångs skull visar intresse för träning och att han förstår vad han ska göra! Klickerträning är verkligen häftigt! Dock måste jag påminna mig hela tiden om att ett klick är lika med en godis! Även om jag bara råkar klicka utan att det var menat så....

I uppgift fick jag att jag ska gå prommenader med en hund i taget och att jag ska undvika andra hundar. det är inte det lättaste när vi bor precis intill en hundklubb och i pricip alla som bor här har hund.....
Dgen började inte som jag ville......första hunden vi mötr är i HISSEN!!!!! KAOS! Lakrist blev helstirrig och skällde så det ekade i hela huset! Jag skämdes....
Väl ute så skötte han sig exemplariskt! Gick fot när jag ville, fin kontakt, tittade på en hund på avstånd = jag klickade och han fick en godis!

Nästa övning sker ikväll. Då ska båda få sin mat genom klickning. Alltså inte i matskålen utan de ska få jobba för maten! Tydligen så lägger vargarna 90% av sin vakna tid på att leta mat, så hundar idagh har det lätt för sig när de blir serverade mat i en skål! Ett mål mat om dagen skall serveras genom ngn slags mental träning och det är vår hemläxa!

Delmål 1: att Lakrits inte skäller vid hundmöten
Delmål 2: att jag kan ha Lakrits lös nära andra hundar som han inte känner, utan att han springer fram. han får endast hälsa om jag tillåter.
MÅL: kunna ha honom lös så att jag kan gå agilitykurs för att i slutänden kunna tävla i agility!

Men det viktigaste är att han inte skäller! Folk har frågat om han är aggressiv eftersom han skäller så och det är han inte!

När jag löst Lakrits "problem" är det Jacksons tur.

Kommentarer
Postat av: Momo

Otroligt, helt fantastiskt! jag foljer detta projekt med spanning. Ser fram emot att Du Jenni kan hjalpa oss med Jackie da ni kommer i sommar. Hon drar sa valdigt da hon ar i koppel och ute for promenix. California hug from Momo.

2010-02-16 @ 22:09:48
Postat av: Anonym

Hoppas du kan hjälpa mig med skällande sen och se om vi kan få mina små monster 100% rumsrena... K

2010-02-19 @ 10:55:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0