Hundar i vården

Jag ska snart skriva mitt examensarbete som ska handla om hundar i vården. Frågeställningen är: Hur kan hundar påverka livskvaliteten och hälsan hos äldre?
Det ska vara en empirisk studie där jag och min skrivpartner intervjuar äldre på ett vårdboende i Malmö om hur de tycker att hundar (på deras boende) påverkar deras liv. Formodligen kommer vi att intervjua ca 6 personer. Hade velat intervjua ett större antal och göra en mer omfattande studie, men tiden är knapp. Vi har endast 10 veckor på oss.

Jag tycker att detta är ett viktigt ämne att belysa då jag själv märkt hur äldre reagerar mycket positivt på hundars närvaro! När jag hade min geriatrikplacering första terminen så hade jag Lakrits, som då var valp, med mig på äldreboendet. Där träffade jag en man med frontallobs demens. Han var vanligtvis aggressiv, skrek mkt på personalen och pratade inte alls. När han fick syn på Lakrits sken han upp som en sol och började föra en monolog med sig själv. Han sträckte även ut händerna mot Lakrits, som hälsade med en puss. Min handledare hade inte sett denna man prata på flera år!

Andra patienter som jag träffat i jobbet har sagt att de sett fram mot att träffa mina hundar hela dagen och stannat uppe och inte gått och lagt sig bara för att de vet att jag kommer på kvällen/natten, så att de kan få kela med hundarna! De har även sagt att: "Jag gjort deras dag" och att de uppskattar hundarna väldigt mkt! Några av dem sitter på kvällen och tittar på TV med en av hundarna (oftast Jackson) i knät. Andra ligger i sängen och myser med dem en stund innan läggdags, medan jag gör i ordning mediciner och annat som ska göras inför natten. Vissa kastar leksaker i korridoren och leker med dem.

Hitintills har det bara varit en enda som inte gillat hundarna så mkt, en i personalen som var lite hundrädd. Då såg jag bara till att hålla hundarna borta från henne. Ett annat problem kan vara allergi, vilket inte är så vanligt bland de äldre men hos personalen.

Har ni frågor, synpunkter och tips på min uppsats så snälla hör av er! [email protected]

Här jobbar jag och Jackson natt sommaren 2008


Han får nästan plats i min ficka!


Kommentarer
Postat av: Lena

Hej

Hur gick det med Micro igår?

2010-01-31 @ 11:43:22
URL: http://www.min.st/zimba
Postat av: Momo

Bra amne Du valt for Ditt examenarbete Jenni! Ser fram emot att lasa det senare. Kram

2010-01-31 @ 21:26:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0