Fästingjäklar!

Härom dagen hittade Jimmy något konstigt i min säng. Det såg ut som en liten mörk sten, ca 7-8 mm lång, nästan som en jelly bean. Jag tog upp den och tittade på den när jag till min stora fasa insåg att det var en fästing! Fy f*n vad äckligt! En sån stor färsting har jag aldrig sett innan! Bara tanken på att den suttit antingen på mig eller hundarna.....huhhuuuuuu.......Jag går igenom deras pälsar varje dag på jagt efter dessa små elakingar men denna har jag missat. Det kan ju vara så att den bitit fast kvällen innan och släppt under natten.... I alla fall så blev den dränkt till döds....i toaletten.

Har funderat på att testa sådana här bärnstenshalsband som tydligen ska göra så att fästingarna inte vill fästa.  Det finns en på chiforum.se som gör sådana till avvor. Kostar 100 kr. Vet DU om dessa halsband fungerar? Erfarenhet av dessa? Lämna gärna en kommentar! Frontline hade killarna förra året och det var verkligen efektivt men gillar inte tanken på att ge dem nervgift....När de busar  med varann så nafsar de varann i nacken och kan ju då få lite i sig....

Så här skriver hon som gör bärnstenshalsbanden:

BÄRNSTEN
blir elektriskt laddad, via friktion mot hundens päls och därmed gillar inte fästingar att besöka hunden.

Fästinghalsband av bärnsten har sedan länge sålts i Tyskland,
med gott resultat.
Allra bäst ska de vara till korthåriga hundraser.

Det ekonomiska med dessa halsband är, att de behåller sin verkningsgrad i obegränsad tid, enl. vad jag läst.

Nu har jag gjort dessa till mina egna långhåriga chihuahuas och uppmärksammade till min glädje, att det inte fanns en enda fästing i deras pälsar, trots att vi varit på utställningar och vistats på våta sanka ängar.

Medel som Front Line, Expot osv, innehåller ju en mängd kemikalier, som kan ge biverkningar hos en del hundar.

Jag tillverkar halsbanden med tunn smycketråd i koppar.
De knäpps med guldplätterade springlås, vilka knäpps i en ögla av tråden.
Mellan bärnstenarna sätter jag olika sorters små pärlor .

Vill Du köpa ett halsband,så vänligen sänd mig ett mail och uppge hundens halsmått + 2 cm, så ordnar jag det till Dig Very Happy .

Flera modeller kommer förhoppningsvis framöver.

Mins priser är:
Upp till 25 cm 100:-/st
26-30 cm 130:-/st
35-< 155:-/st
Hittills har jag bara stenar som lämpar sig till de mindre halsbanden upp till 30 cm. Hoppas få tag i större före midsommar.

Eftersom jag inte kommit på, hur jag lägger in bilder här, så hänvisar jag till http://socute.minsite.net/ där det finns bilder. Klicka på den blå knappen på index-sidan Smile.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0