Ett bra liv

Jag vill ge mina hundar ett bra liv och jag tycker att jag lyckats med det. Om jag själv skulle vara en hund skulle jag gärna varit en av mina då jag anser att de har det bra. De får mycket kärlek och kel, är nästan alltid med mig var jag än är och kan de inte följa med så är de med husse på hans jobb, annars får de vara hemma (vilket inte brukar vara många timmar). De blir aktiverade på många olika sätt både mentalt och fysiskt. Vi tränar agility, åker inlines, går långa promenader, har klickerträning, övar in lite trix då och då, tränar spår och sök, åker till skogen, simmar lite på sommaren, åker på chihuahuaträffar, utställningar, träffar mina kompisar med deras hundar av varierande raser mm mm mm....

Jag tycker att alla som funderar på att skaffa hund ska tänka till en extra gång: är jag verkligen beredd på vad att ha hund innebär? Man kan vara mer eller mindre aktiv med sin hund och det är väl inget fel med det men att bara gå runt husknuten med hunden varje dag för att den ska rastas och sedan inte göra något mer än så, tycker jag inte verkar vara ett roligt hundliv! Många har ett stressigt liv med jobb och barn och hinner kanske inte aktivera hunden så mkt i veckorna men gör något kul med den på helgerna, det är bra. Men när man inte kan erbjuda något mer än endast rastning runt husknuten, ska man nog tänka om, varför har jag hund egentligen? Detta tycker jag gäller alla raser men främst brukshundar som är avlade efter en förmåga, att arbeta. Rottweilern är ett exempel. Många tror att chihuahuan är en hund som man ska bära på. Där tar de fel! Mina chihuahuor och andra vavvor jag känner kan gå hur långt som helst. de är oxå väldigt lättlärda! Shelby och Lakrits är bara två exempel på chihuahuor med bra mentalitet, fysik och inlärningsförmåga! Nja, Jackson med men han vill inte direkt lära sig något.....(han är lite fin i kanten).

Snälla, skaffa inte en valp bara för att den är söt utan oxå för dess egenskaper......

Här är Lakrits och Shelby, två modiga chihuahuor! Bilden tagen på en utställning i Qupolen Hässleholm 2009.

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra skrivet, instämmer helt! Det är mycket att tänka på innan man tar steget att skaffa hund.

2010-05-11 @ 18:47:09
Postat av: Nina

Glömde skriva namn på kommentaren.

2010-05-11 @ 18:49:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0