Mr Jackson sjuk?

Nästa vecka ska Jackson till veterinären och dra ut 5 tänder i nederkäken. De är otroligt lösa och tandköttet är illrött.....Konstigt nog ingen tandsten (vad jag kan se i alla fall). Stackarn kan nu inte/ vill inte öta torrfoder och tuggar inte lika mycket på ben längre. Han verkar ha obehag/ont av det.

Men för tillfället är jag orolig över en annan sak. Jackson har de senaste tre veckorna kissat och druckit mycket. Först trodde jag att han drack mycket för att det var så varmt i USA men jag reagerade ändå när han under 4 timmar druckit upp hälften av vattnet i sin  Handi Drink flaska. De 5 sista nätterna i USA väclte han mig och var så kissnödig så han nästan hade panik. Jag fick springa ut med honom och väl ute kissade han lääääänge på trädet. Igår kissade han STORA pölar inne två gånger och inatt kissade han ner mig, täcke, kudde och bäddmadrass
 =( Han kan inte hålla sig mer än 4 timmar ca. Han skäms så när han gjort inne.

Det första jag tänkte på var diabetes. Några symtom stämmer in. Jag kollade hans blodsocker i natt. Jimmy fick diabetes typ 1 förra sommaren så vi har testinstrument hemma. Efter otaliga stick på stackars Jackson lyckades jag få lite blod fån örat och han hade 3,5. Alltså borde det inte vara diabetes i alla fall. Får en hund diabetes är det kört! Det är svårt att få rätt på så att hunden får ett dräglugt liv. Jag grät en skvätt inatt innan jag sett vad blodsockret var. Vill inte mista min underbara Jackson! Det vore ju helt otroligt om två av mina kära insjuknar i diabetes, en förra sommaren och en nu! Det får bara inte hända!

Nästa tanke var UVI (urinvägsinfektion). Men då brukar hundarna gå och "smådratta", kissa små mängder ofta. Det gör han ju inte....

Nästa tanke var det foder han började äta i USA som han sedan fortsatt med. ett foder med 34% protein. Jag tänkte att det kanske är proteinhalten som ger någon påverkan på njurarna och därmed gör att han kissar mer?

Jag ringde till veterinären idag och vi bestämde att jag ska byta tillbaka till det gamla fodret och blir hans kisseri värre ska vi ta blodprover och kontroller på akuttid på måndag annars kan detta vänta till torsdag då han ändå ska dit och dra ut sina framtänder i underkäken.

Usch vad man blir orolig för de små liven!

Kommentarer
Postat av: Loretta

Usch! Håller tummarna att det inte är något allvarligt!! Kram

2010-09-10 @ 11:56:55
URL: http://morrisvalle.blogg.se/
Postat av: Amqu's

Usch, vad hemskt! Hoppas han kryar på sig. Vi ses imorgon. Kram Nina

2010-09-10 @ 12:30:32
URL: http://www.amqus.se
Postat av: Nina

Stackare! Hoppas på att det inte är något allvarligt.

2010-09-10 @ 15:10:46
Postat av: Lena

Oj det låter inte bra. Ska hundar ligga på samma b-glucos som människor? Har du tagit ett niturtest på honom? Ifall om.

Hoppas att det bara är något tillfälligt och löser sig snabbt. Synd att han måste dra tänder du som gillar att ställa ut.

Vi håller tassar och tummar för Lilla Jackson.

Kram

2010-09-10 @ 19:22:57
URL: http://www.min.st/zimba
Postat av: Lena

Glömde berätta att om det är trist väder i morgon hoppar jag över Sofiero.

2010-09-10 @ 19:24:24
URL: http://www.min.st/zimba
Postat av: Anneli + vavvorna

Vi håller tummar och tassar här hemma att Mr Jackson snart blir frisk igen.

2010-09-11 @ 19:31:51
URL: http://chitassar.blogg.se/
Postat av: Linda

Det låter precis som när min hund Neo fick urinvägsinfektion, så jag skulle tro att det är det.

Ta med dig lite kiss i något till veterinären och så de kan kolla upp det och sen får du säkert penicillin till honom mot det.

Lycka till!

2010-09-13 @ 14:54:22
URL: http://spoileddog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0