Beteendeproblem??

Mammas hund Jackie har sedan en tid tillbaka börjat skälla på personer som är klädda i svart. Detta har hon aldrig tidigare gjort. Hon är ingen skällig hund över huvud taget. Mamma undrade vad hon skall göra för att bli av med detta skällande. Hon har köpt ngt spray på Petco som man ska spraya på hunden när den gör saker man inte vill. Jag kan inte låta bli att skratta när jag hörde detta. Hon går på allt!! $15 kostade sprayen! Dyrt! Jag hade tagit en blomspruta med lite vatten i....

Ett tips som faktisk fungerar men som tar lite tid är att träna kontaktövningar med hunden. Detta är mycket mer positivt för ägare och hund än att spruta vatten/spray och skälla på hunden, som bara skapar en massa negativ energi. En kontaktövning man kan göra T:et. Man tar en godisbit i varje hand (synligt så hunden ser det) och sträcker ut händerna så kroppen bildar ett T. Hunden kommer nu att flacka med blicken mellan händerna. När hunden tittar dig i ögonen belönar du med ljus röst och ger den godis från den hand som hunden inte tittade på senast, alltså tittade hunden på din högra hand, belöna med vänster. När detta sitter bra, alltså att hunden söker ögonkontakt varje gång, börjar du med att lägga till komandot "kontakt". Tillslut vet hunden att den ska ta ögonkontakt med dig varje gång du säger "kontakt". Detta kan man använda på promenader varje gång man vill hindra sin hund från att skälla. Glöm inte belöna hunden med godis och "bra", duktig" och ljus röst varje gång den gör rätt!

Jag har börjat göra detta med Lakrits när det kommer andra hundar (eftersom han skäller som tusan då...). Om jag bara börjar i tid så fungerar det bra.

Kontaktövningar är alltid bra även om man inte har något man vill träna bort som i min mammas fall. Kontaktövningar stärker bandet mellan dig och din hund!


Jackie gör High Five!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0