Fixodida

Jag använder nu Fixodida, ett pulver man strör över maten för att hålla alla "elakingar" (fästingar) borta. Jag har använt detta sedan 27/6. Hittills så har jag tagit en fästing som kröp omkring i Jacksons päls och 2 fästingsar som bitit sitg fast i Lakrits päls. Att inget fästingmedel ger 100% skydd kan jag förstå men jag börjar bli lite tveksam till detta pulver. Den ena fästingen på Lakrits var lika stor som en jelly bean så den måste ha hunnit sitta ett tag och sugit mycket...sen tycker jag det är jobbigt att ge dem ett pulver i maten. Hundar under 10 kg ska ha 2 kryddmått. Det tycker jag är rätt så mycket! Att strö det över maten fungerar inte på mina då de sorterar bort det. Jag får lägga det i en bit skinka eller köttfärs men ändå åker mycket ut på golvet och de slickar knappast upp det då de verkar tycka pulvret är äckligt. Jag kommer att fortsätta med Fixodida tills det tar slut men sen testar jag nog ngt nytt.

Halsband vill jag helst inte ha då de sliter på pälsen (de ska ju sitta på hela tiden för att ge fullgott skydd). De halsbanden som Apoteket säljer ska man ju heller inte bada med då det inte är bra för fiskarna samt att halsbandet kan släppa allt "gift" på en gång vilket kan göra hunden sjuk....

Ni som använder Fixodida, hur mycket ger ni er hund och vad väger hunden? Mina väger 2,3 kg resp 3,2 kg


Kommentarer
Postat av: Annica

Jag har hört att bärnstenshalsband har fungerat på en del hundar (foxterriers), kanske något att prova? Vet inte hur mycket det skulle slita på pälsen men det är ju inget giftigt så det går att bada med.

2011-07-09 @ 09:35:26
Postat av: Nina

Det verkar verkar vara individuellt ifall pulvret fungerar. Shelby får inte pulvret eftersom hon bara haft 2 fästingar på tre år. Holley får 2 mått (12 kg) och hon fick en fästing i våras men den var stendöd när jag tog den. Har hört både hundar det funkat på och hundar det inte funkat på.. Hoppas du hittar något bra medel :)

2011-07-09 @ 09:37:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0