Spårintro dag

Igår var jag och Lakrits på en spårintro dag i Revingehed med Lomma BK. Det var ett tillfälle att testa och se om ens hund har intresse för spår. Det har min lilla Lakritsbit! Totalt var det tre ekipage som skulle testa på + två instruktörer med sina hundar. Som vanligt var Lakrits den minsta hunden. De andra två hundarna som fick testa på spår var en strävhårig tax och en doberman. Taxen Konrad var jätteduktig! Han var så intresserad av spåret att han inte brydde sig om sin leksak i slutet av spåret utan ville bara fortsätta! Lakrits fick upp vårt spår direkt och nosade på ca 75 meter sen tappade han koncentrationen och behövde lite hjälp på traven. Jag tror att det kan bero på att instruktören gick bakom mig och gav mig instruktioner. När jag och Lakrits spårat förrut har vi alltid varit ensamma och det har inte varit andra för oss okända hundar och människor i närheten. Det var rätt så torrt i marken med lite grus på några ställen vilket försvårar vittringen för hunden. Men på det stora hela klarade Lakrits det bra och jag är så stolt över honom! Jag måste tänka på att han tillhör gruppen sällskapshundar och inte är avlad efter sin nos. Han är ju ingen bruksras men defenitivt mycket duktig för sin ras tycker jag!!! Duktigast på spår denna dagen var:
1. Taxen Konrad
2. Chihuahuan Lakrits
3. Doberman Meija

Jag hade definitivt tippat på att Meija skulle klara det bäst, sedan Konrad och sist Lakrits så detta var för mig en positiv överaskning att min lille kille inte var sämst....men både Konrad och Meija var unghundar nära året och Lakrits är ju tre år...


Min duktiga lilla Lakritsbit! Vad jag älskar honom!

Efter denna positiva dag har jag nu anmält Svarteman till en spårintro kurs till hösten. Denna kurs kommer vara på 5 tillfällen varav en av den endast är teori. Att gå en spårkurs tar mycket tid. Man är oftast ute halva dagar och detta gör att många inte vill eller har möjlighet att gå en spårkurs. Jag älskar att vara ute i naturen och jag känner mig så avkopplad när jag får vara ute i skog och mark och höra fåglarna kvittra och känna alla naturdofter! Rena medicinen för själen! Nu håller jag bara tummarna för att kursen inte börjar i början av september för då kommer vi missa den! Vi är nämligen i USA hela september....

Instruktören Mari hade aldrig sett en chihuahua spåra förrut så hon tyckte att det var kul att se Lakrits in action.

Samtidigt som vi spårade med våra hundar hade hemvärnet skjutövningar. Det "pangade" rejält i mellanåt. Lakrits reagerade knappt! Första smällen stannade han till och tittade upp men för resten av dagen så ignorerade han smällandet totalt! Kanske gjorde detta att han spårade lite sämre än vad han brukar....men jag är så stolt över honom ändå! Han nosade ju ändå upp kampleksaken tillslut och kampade med den samtidigt som jag berömde i massor, hoppade och studsade för att verkligen visa att lillkillen var duktig!


Väl hemma vid 3-tiden på eftermiddagen var jag totalt slutkörd. Efter att ha sovit endast 4 timmar under natten och sedan varit igång hela dagen med Lakrits. Jag och dogsen däckade i soffan...När jag vaknade igen tog jag (och Jackson) en välbehövlig dusch:


Jag och Mr Jackson nyduschade och iförda våra morgonrockar.

På fredagskvällen var jag och Jimmy på en väns födelsedagsfest med maskeradtema. Jimmy var utklädd till cowboy coh jag till en biltjej. Vi hade fantastiskt roligt (som vanligt på Georgias och Mickes fester) och kom inte i säng förrän klockan 03. Sen gick jag upp klockan 07 för att hinna upp i tid för att köra till Revingehed med Lakrits....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0