Han blir bättre!

Båda killarna fick spåra idag. Jag åkte till Skabersjö och la blodspår. Lakrits fick det lite svårare idag än i söndags. jag la ett spår som gick upp och ner, över en stock och ris. Det var lite längre denna gången, ca 70 meter. Man skall skynda långsamt. Han får inte misslyckas! Lakrits var så exalterad när han såg att jag plockade upp spårlinan och klöven ur ryggsäcken. Han sprang spåret så jag fick bromsa honom lite. Om Han ska göra anlagstest så får han inte vara överdrivet exalterad eller springa så därför måste jag bromsa honom.

Denna gången lät jag spåret ligga endast i 15 minuter (det ska ligga längre) då jag tyckte det var lite läskigt att sitta själv med hundarna mitt bland en massa träd och inte en människa i syne....Jag kunde höra massa konstiga ljud från fåglar och djur.....hhuuhuu.....två chihuahuor kan ju inte direkt fösvara mig om "busemannen" kommer eller något större djur.....

Jag la ett minispår till Jackson och han klarade det galant! Han nosade på och hittade klöven och slickade på den!! Han har fattat noll när jag lagt vanliga spår tidigare fastä jag vetkligen gjort dem lätta. Detta var endast ca 15 meter. Han belönades med godis och klappar. Jag tjöt med ljus röst och hoppade och klappade händer så han förstod att han gjort bra ifrån sig.... 

På tisdag är jag ledig igen så då lägger jag nästa spår och då hoppas jag Nina kan följa med. Det är roligare att ha någon med sig än att gå själv. Dessutom gillar jag inte att lämna hundarna fastbundna eftersom de är så små, en rovfågel kan ju ta dem...ibland är man ju en bra bit från bilen så då har man inte lust att lämna dem där men om man är två så kan en passa hundarna medan den andra lägger sitt spår.

Här är ett filmklipp på när Lakrits är glad i hågen efter att han funnit klöven i slutet av spåret:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0