Viltspår




Jag är en stolt matte! Lakrits testade på viltspår idag för första gången och klarade det galant! Eftersom hunden aldrig får misslyckas så la jag ett kort spår på ca 50 meter. Hunden måste lyckas varje gång för att hålla motivationen uppe. Han förstod direkt vad han förväntades göra och gick i snabb takt, nästan sprang (han får inte springa då det är lätt att komma från spåret så jag måste bromsa honom om han fortsätter gå så snabbt) med nosen i marken, exakt där jag hade droppat blodet och fann klöven i slutet! Duktig vovve! När han duttade med nosen på klöven tjöt jag till av glädje och belönade honom med ljus röst, klappar och godis. Han greppade den när jag gav den till honom och då belönade jag honom igen. Hans intresse av klöven var inte jättestort men defenitivt ett intresse som kan växa om jag gör det till en rolig lek. Jag lekte lite med klöven efteråt och han jagade den och hoppade/studsade  mot den.

Nina la ett spår till Holley med. Detta var 4:e gången för Holley om jag inte minns fel. Hon fick ett lite längre spår och trots störmoment (Jackson, Lakrits och Shelby som skällde) så klarade hon det. Hon kom av sig en stund när de skällde men fortsatte sen och hittade klöven.

Vi ska till skogen på torsdag igen och träna mer! Jag är riktigt taggad på detta nu och vill öva jättemycket med Lakrits! Kanske kan vi gå så långt så vi kan klara anlagsprovet (hette det så Nina?) och det hade varit sååå kul!

Jackson visade stort intresse för blodet och klöven så på torsdag ska jag lägga ett minispår till honom. Han fattar noll när jag lägger ett vanligt spår men kanske tycker han detta är kul. Jackson har absolut ingen motivation till att träna någonting så tycker han detta är kul så jublar jag!

Innan vi körde hem så körde vi in om Bökeberg där Linda tävlade med hästar, country ridning?? Heter det så? Det såg jättekul ut och jag blev sugen på att testa att rida fastän jag är rädd för hästar. Hon var jätteduktig!

Holley var med in i ridhuset och skötte sig finemang. Chihuahuorna fick sitta i bilen.....jag vågade inte riskera att ta med dem in  för tänk om de börjar skälla....och skrämmer en häst, då kan jag inte visa mig där igen....


Min klöve med presentsnöre (man ska dra den efter sig och presentsnöre var det enda vi hade....)


Lakrits tyckte klöven var liiiite läskig men han lekte med den och greppade den trots allt.


Bästa belöningen tyckte Holley (shettland sheep dog)






Jackson sitter och väntar....


Man kan sprida blodet med tex  en sprayflaska eller med en spruta. Med sprutan blir det droppar vilket är mer autentiskt men det är lite lättare med sprayflaskan.....Nästa gång ska jag ta med en större spruta typ 60 ml istället för 10 ml.

Här är Holley. Hör hur chihuahuorna skäller....hon kommer av sig men finner spåret igen.



Linda tränar innan det är hennes tur att tävla:




Lasse och Linda



Väl i Malmö igen var jag jättehungrig så det blev en burgare. Shelby tiggde och tiggde (hon vinkar och pratar när hon tigger....). Jag tyckte hon förtjänade en bit hamburgare...


Kommentarer
Postat av: Nina

Tack för igår! Intressant att se filmen på Holley, man ser att spårningen blir mer stressad och snabb efter att Shelby börjat skälla.

2011-10-17 @ 07:36:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0